Ik ben sinds kort op zoek naar geografische datasets in Duitsland. In Nederland hebben wij CBS buurt Niveau en postcode 6 niveau als geografische eenheden. Ik vraag mij af of er ook zoiets bestaat in Duitsland. Heeft 1 van jullie hier kennis van?
Er zijn ook postcode gebieden in Duitsland, maar die zijn vele malen groter dan die in Nederland. Ik vraag mij dus af wat de gebruikelijke schaal is voor geodata in Duitsland. Ik ben daar vrij nieuw in en ik vraag mij af of er mensen zijn die wel eens wat met Duitse geografische (vector) data doen.
Goed om even onderscheid te maken tussen de bestuurlijke niveau (van groot naar klein: land/provincie/gemeente/woonplaats/wijk/buurt), en de postale indeling (die je in wezen op alle niveaus: pc1 t/m pc6 kunt toepassen, maar die in de praktijk vooral in de vorm van pc4 en pc6 worden gebruikt.
Die bestuurlijke en die postale indeling hebben geen eenduidige logische koppeling.
Ik vermoed dat Duitsland zo ook 2 indelingen kent: bestuurlijk in Bundesländer (Nordrhein-Westfalen), Kreisen, en Gemeinden, en postal iets met het Postleitzahl (afgekort: PLZ).
Als je met bovenstaande kennis in het geoportaal van bijv. Nordrhein-Westfalen gaat kijken kom je denk ik een aardig eind: https://www.geoportal.nrw/gdi-nw
(en uiteraard lezen we hier graag je bevindingen!)
Er zijn verschillende open-data portalen in Duitsland, maar helaas verschilt het aanbod enorm per Bundesländ. Net zoals Vlaanderen en Wallonië op het gebied van data nauwelijks een land vormen. Vectordata (of rasterdata) gebruiken betekent vaak per Bundesländ op zoek gaan.
De indeling Bundesländ - Gemeinde + Stadte - Kreise is redelijk bruikbaar , preciezer worden de indeling in Verwaltungseinheiten hier omschreven Verwaltungsgliederung Deutschlands – Wikipedia .
Dit waren voor mij bronnen om gis vector-data voor de indeling op te halen: