ik ben nieuw op het forum en bovendien een geo dummie. Ik ben al een tijdje bezig met onderstaande vraag en ik kom er niet uit. Ik hoop hier een tip te vinden waarmee ik verder kan.
Doel
Genereren van een geoJSON file met de gemeentelijke indeling van Nederland waarbij de waterlichamen (IJsselmeer, en de waddenzee en de scheldes etc.) zichtbaar zijn. Oftewel, waarbij gemeentegrenzen stoppen bij waterlichamen.
Probleembeschrijving
Flourish heeft alleen de mogelijkheid om geoJSON formaten in te laden. Als ik de PDOK dataset gemeentelijke grenzen database converteer van GML naar geoJSON en upload in Flourish dan krijg ik de volgende kaart: https://public.flourish.studio/visualisation/11076597/. De gemeenten zijn over de waterlichamen geprojecteerd. Wat logisch is, en ook wel grappig totdat je 3 uur aan het zoeken bent naar een oplossingā¦
Vraag
Is er een dataset waarin hier rekening mee is gehouden? (ik kon deze zelf niet vinden). Of kan iemand mij op weg helpen met een workaround waarmee deze geoJSON gegenereerd kan worden? Uiteraard zijn out of the box ideeen ook welkom.
ga ik zelf Bestuurlijke Gebieden 2022 met de Bestand Bodemgebruik (BBG) snijden om de gemeenten zonder water te krijgen
ga ik aan de slag met CBS gemeentegrenzen 2021
Grootste probleem om aan te pakken: decimalen in de coordinaten beperken tot het minimum, zonder kieren te krijgen tussen de gemeenten, dus met behoud van topologie.
bedankt voor je antwoord. Ik kwam er inderdaad achter dat de CBS gemeente indeling de dataset was die ik nodig had. De vorm waarin deze wordt aangeleverd is is ook al voloende voor mijn toepassing. Ik heb hem via WFS in QGIS geladen. Vervolgens was het vrij eenvoudig:
de laag geexporteerd als geoJSON
CRS moet ingesteld zijn op EPSG 4326 - WGS 84 voor Flourish
Ik heb via de gemeentecode ook de provincies aan de dataset toegevoegd
bedankt voor de tip. Ik ben het met je eens dat de kaart er nu vervormd uitziet. Flourish kan helaas alleen EPSG 4326 - WGS 84 weergeven. Ik heb het voor de zekerheid nog eens gebrobeerd maar andere coordinaatsystemen krijgen een foutmelding.
Overigens is het een uiteindelijk doel om deze kaart op een website te kunnen embedden. Dat moest uiteraard zo goedkoop mogelijk, zonder al te veel GIS kennis. Vandaar mijn keuze voor Flourish.
Volgens mij kun je dan beter kijken naar bijvoorbeeld Leaflet of vergelijkbaar, als Flourish alleen maar WGS84 ondersteunt. Een goede start is nlmaps.nl van het Kadaster. Hiermee genereer je code voor een basiskaart en kun je d.m.v. de Leaflet API heel eenvoudig zelf data toevoegen.
Ik had met een avondje spelen al heel snel leuk resultaat, en van Leaflet zijn er best wel goede voorbeelden te vinden.
Bedankt voor de tips voor andere programmaās. Ik ben toch nog door gaan klikken en kwam er achter dat je de āprojectionā van de kaart in WGS84 kunt instellen. Opties zijn dan onder andere Eckert I t/m VI, Albers, Boggs etc. Ik ben nog aan het zoeken wat hier de officiele projectie zou moeten zijn. Met Eckert VI heb ik nu een weergave die er professioneler uitziet, de vraag is dan wel of deze correct is.
Dan kun je meestal het beste een hoekgetrouwe (conformal) projectie kiezen. Voor Europa wordt dan officieel Universal Transverse Mercator (UTM) geadviseerd voor gedetailleerde kaarten en (een variant van) Lambert Conformal Conic (LCC) voor overzichtskaarten. Voor statistische gegevens kan een oppervlaktegetrouwe projectie handiger zijn. Voor Europa wordt dan officieel (een variant van) Lambert Equal Area (LAEA) aangeraden.
Als die niet in je lijstje staan, dan is Mercator traditioneel een populaire keus. Als die er ook niet in staat dan kun je op Wikipedia voor je lijstje waarschijnlijk wel snel vinden of deze kaartprojecties hoekgetrouw, oppervlaktegetrouw of geen van beide zijn (afstandgetrouw of compromis). Eckert I t/m VI en Boggs blijken bijvoorbeeld oppervlaktegetrouw te zijn. Albers en Mercator zijn hoekgetrouw. Vervolgens is het, als je de projectie alleen gebruikt voor weergave in een viewer (en dus niet voor berekeningen zoals afstand of oppervlak), vooral een kwestie van smaak welke je mooi vindt.