Geometrie opvragen OZON / DSO

Tot op heden haalde ik de geometrie-gegevens van een gebied op met bijvoorbeeld:
https://service.pre.omgevingswet.overheid.nl/publiek/omgevingsdocumenten/api/opvragen/v5/locaties/nl.imow-gm0606.ambtsgebied.9999999999/geometrie

Deze API werkt echter sinds kort niet meer goed. De geretourneerde geo blijkt een rechthoek te zijn op een willekeurige(?) plek in Nederland.

Welke API moet ik aanroepen om de geometrie van een gebied in OZON op te vragen?

De bug was (gelukkig) al opgemerkt. Vanavond is er een release die de bug verhelpt.

Daarbij wel de opmerking dat de Opvragen API al heel lang deprecated is. Er wordt de komende weken gewerkt aan een nieuwe API die ook de mogelijkheid gaat bieden om geometrieƫn op te vragen (ook in bulk). Zodra deze nieuwe API klaar is, zal de Opvragen API na een overgangsperiode uit gaan.

Hoi Robin,
Is deze nieuwe API al beschikbaar, en zo ja wat is de naam?
Vriendelijke groet,
Bas

De mogelijkheid om een geopackage te verkrijgen met daarin de geometrieƫn van een set van locaties is toegevoegd aan de Downloaden API. Zie dat de functionele documentatie nog niet is bijgewerkt. Maar de OpenAPI specificatie is dat wel.

Het patroon dat je kan volgen is gelijk aan het patroon voor het downloaden van een zip met alle informatie over een regeling:

  • POST op /geometrie/aanvraag met een requestbody met locatie identificaties
  • GET op geometrie/status/{verzoekIdentificatie} om te zien of de geopackage al klaar staat
  • GET op /geometrie/geopackage/{verzoekIdentificatie} om de download link van de geopackage te verkrijgen
  • GET op download URL van voorgaande stap.
1 like

Ik merk hier graag op dat ik een downloadservice die werkt via verzoek afvuren/ status ophalen/ respone ophalen in gpkg als de status klaar is wel iets anders vind dan een API waaruit je ā€œgewoonā€ een geometrie kunt opvragen.

Ik hoop dat er ook snel een API komt waarmee dit kan.

1 like

Eens met Marco. In onze software vraagt een gebruiker met een klik op de kaart de geometrie op middels de ā€¦ /omgevingsdocumenten/api/opvragen/v5/locaties/ā€¦/geometrie API en toont deze direct op de kaart. Een asynchrone downloadservice kan deze dienstverlening niet leveren.

Is die locaties/ā€¦/geometrie API nog beschikbaar? Want ik krijg die niet aan de praat.

Of werkt locatie geometrie opvragen alleen nog maar via de download api?

De Opvragen API V5 is inderdaad eind vorig jaar definitief uit gezet. Daarmee is het /locaties/{identificatie}/geometrie endpoint niet meer te gebruiken.

Geometrieƫn opvragen kan nu via de Download API V1. Alle geometrieen van een regeling zitten in het resultaat van een regeling download, of je kan alleen geometrieƫn opvragen obv locatie identificaties.