Geometrie van postcode

Hoi allemaal,

Als ik onderstaand request verstuur naar de LocatieServer API, krijg ik netjes een document terug.
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?q=6811&fl=*&fq=type%3Apostcode&rows=1

De geometrie die ik terug krijg is het centrale punt van de omringende adressen met die postcode. Nu wil ik graag het gebied (polygon) van de postcode tekenen op de kaart (feature). Is het ook mogelijk dat de LocatieServer de polygon geometrie teruggeeft?

Ik render namelijk de dataset “CBS Postcode 6 statistieken 2017” laag op de kaart en ik wil (net als in de PDOK viewer) dat als er geklikt wordt op de kaart mbv de revgeo endpoint (met afstand 0) het vlak van de postcode tekenen. Zo werkt het voor mij nu ook voor andere entiteiten (gemeenten, provincies etc). Maar doordat het een enkel punt is, moet je exact op dat punt (de coords van de postcode) klikken.

Kan ik dit bereiken met alleen de LocatieServer? Of moet ik hiervoor net als PDOK viewer, per se, de GetFeatureInfo WMS service gebruiken? https://geodata.nationaalgeoregister.nl/cbspostcode6/wms?SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetFeatureInfo&FORMAT=image%2Fpng&TRANSPARENT=true&QUERY_LAYERS=postcode62017&layers=postcode62017&FEATURE_COUNT=8&INFO_FORMAT=application%2Fjson&I=50&J=50&CRS=EPSG%3A28992&STYLES=&WIDTH=101&HEIGHT=101&BBOX=190767.80378906248%2C443738.86347656255%2C190789.0137890625%2C443760.0734765625

Alvast bedankt!

Groet, Danny

@danny de Locatieserver voorziet daar niet in omdat de postcodes in de Locatieserver uit de BAG komen (niet uit de postcodegebieden) en dat betreffen (zoals jij ook aangeeft) punt geometrien. De keuze om de postcodegebieden 6 wel of niet in een WFS en/of de Locatieserver te stoppen ligt bij de opdrachtgever CBS.

cc @CBS

@Jeroen_PDOK bedankt voor je snelle antwoord. Mocht dit voorlopig nog niet in de Locatieserver komen, dan is het de enige oplossing voor nu de cbspostcode6 endpoint aanroepen met een bbox?

@danny: zie Publicatie CBS-gegevens naar postcode - #10 door CBS - Statistische Geodata - Geoforum