Geotiff naar jpg met jgw

Hoi ik heb een geotiff gemaakt maar moet er zgn. jgw bestanden van hebben om het goed in DWG bestanden te krijgen. Nu lees ik hier via google dat dit met GDAL zou kunnen. Welke opties moet ik hebben om dit met QGIS voor elkaar te krijgen? Bij voorbaat dank voor het meedenken.

“When you convert GeoTIFF into JPEG use creation option -co WORLDFILE=YES http://www.gdal.org/frmt_jpeg.html and rename the .wld file into .jgw.”

Met de OSGeo4W Shell (programma in het QGIS-mapje in het startmenu) kun je GDAL vanaf de command line aanroepen, als je het juiste GDAL-commando weet, waarschijnlijk zoiets:
gdal_translate bestandsnaam.tif bestandsnaam.jpg -co WORLDFILE=YES

Of is je vraag juist of je nog extra opties aan dat GDAL-commando mee moet geven?

Bedankt Jochem!
Images kunnen hiermee semi automatisch op de juiste plek worden gelegd zonder dat de CAD tekenaar daar nog extra move / verschaling voor hoeft te doen. Erg handig.

Twee constateringen.

  1. deze tools ‘translate’ met de opties is niet te vinden in QGISS toolbox voor GRAS. Klopt dat? En zo nee, waarom eigenlijk niet?
  2. Het lijkt niet mogelijk om meerdere afbeeldlingen tegelijk te doen met deze basale vorm. Is daar nog iets te doen dat je via een scripting meteen meerdere kan laten doen?

BVD

Punt 1. Ik heb geen idee of het wel of niet een toolbox zit.

Punt 2. In de OSGeo4W Shell kun je ook scripts draaien, bijvoorbeeld python, Windows batch, of Linux bash. Dus daarmee moet het wel mogelijk zijn om meerdere afbeeldingen tegelijk te doen (en meteen de .wld naar .jgw te hernoemen).

Je kunt GeoTiffs ook eerst samenvoegen en dan ineens exporteren. Dat scheelt een batch actie.

Een andere oplossing kan zijn om een Layout te maken. Deze kun je vanuit de applicatie exporteren naar georeferenced JPG: Overview of the Print Composer

Bij meerdere afbeeldingen kun je ook de atlas methode gebruiken, hiermee simuleer je dan een batch actie.

Anton, Jochem Bedankt! Vooral het vinkje met de Composer is vele malen gebruikvriendelijker en geeft minder het gevoel dat je de boel moet ‘hacken’. Ik ga er een YouTube demo’tje van maken :slight_smile:
Ik ben geen programmeur, dus doe het zoveel mogelijk via de begaanbare wegen.

Je kunt ook direct van je kaartvenster een export naar een afbeelding maken:
Project > Import/Export > Export map to image…

Als je jpeg als formaat kiest krijg je vanzelf ook een .jgw

2 likes

Ah, net zo makkelijk.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.