Twee hoofdredenen:
- Internet is stateless
- WMS is een raster-service
Wat uitgebreider: De server heeft, om een GetFeatureInfo-request goed te kunnen beantwoorden, informatie nodig over het oorspronkelijke GetMap-request waarop die GetFeatureInfo gebaseerd is. Maar de server onthoud niet wie wat allemaal heeft opgevraagd (en er kan wel 10 minuten zitten tussen het oorsponkelijke GetMap-request en het GetFeatureInfo-request), dus voor een GetFeatureInfo-request moet het oorspronkelijke GetMap-request gereproduceerd kunnen worden, anders weet de server niet wat er nou precies waar bevraagd is. Vandaar ook wat je in de documentatie ziet:’<map_request_copy>’ = Required.
Maar: Het GetFeatureInfo-request hoeft niet noodzakelijkerwijs om exact dezelfde layers te gaan als het GetMap-request. Het kan best zijn dat ik drie of vier lagen in mijn GetMap-request heb opgehaald om een mooi kaartje te produceren, en alleen in de featureinfo van 1 van die lagen geinteresseerd ben. Voor het eerste deel, het reproduceren van het oorsponkelijke GetMap-request, is de LAYERS= parameter noodzakelijk. Om te weten welke attributen opgehaald moeten worden, is QUERY_LAYERS= noodzakelijk. En die twee hoeven niet noodzakelijkerwijs gelijk aan elkaar te zijn, dus moeten het apart benoemde parameters zijn.
Hieruit kun je ook afleiden dat GetFeatureInfo nooit bedoeld is als standalone-request (maar als request om meer informatie over een GetMap-request). Dus waarom je dat zou gebruiken vanuit een Excel, weet ik niet, ik zou daar zelf de WFS voor gebruiken. Kun je gewoon in RD-coordinaten blijven werken, en hoef je niet pixel-waardes te gaan berekenen.