Gezocht: BRP percelen 2020 en 2021 in .gdb formaat

De datasets van de BRP (basisregistratie percelen) werd altijd in .gdb formaat aangeboden voor download. Sinds de definitieve versies van 2020 wordt deze echter als .gpkg aangeboden. Dit is een bestandsformaat waar ArcMap niet mee uit de voeten kan. Ik kan het als layer op de kaart zetten, maar bewerkingen met die layer leiden steevast tot lege results. Zoals ik hier op een ander form beschrijf {EN}

Heeft er iemand toevallig de datasets omgezet naar .gdb, of weet iemand waar deze te downloaden zijn. Ik lees dat bijvoorbeeld QGis er wel mee overweg kan, maar vanwege bedrijfs IT policy zit ik vast aan ArcMap.

Hoi @Luuklag, kan je (indien mogelijk) nog wat extra informtie kunnen verschaffen?

Een aantal dingen die bij mij zo naar binnen schieten:

  1. welke versie van ArcMap?
  2. (ter verificatie) gdb kan je dus wel openen->editen->opslaan->sluiten
  3. gaat dit alleen op voor GPKG? M.a.w. bij SHP, GML, of iets anders speelt dit niet?
  4. gezien je GPKG wel kan open maar niet opslaan/wegschrijven kan dit misschien ook met rechten te maken hebben (gezien je met IT policies zit…)

Bedankt voor je reactie Wouter.

  1. welke versie van ArcMap?

ArcMap 10.6.1.

  1. (ter verificatie) gdb kan je dus wel openen->editen->opslaan->sluiten

Ja .gdb kan ik gewoon alles mee.

  1. gaat dit alleen op voor GPKG? M.a.w. bij SHP, GML, of iets anders speelt dit niet?

Zover ik weet wel. Ben er alleen bij GPKG tegenaan gelopen tot nu toe.

  1. gezien je GPKG wel kan open maar niet opslaan/wegschrijven kan dit misschien ook met rechten te maken hebben (gezien je met IT policies zit…)

Het lijkt me niet. Hij schrijft gewoon elke keer een lege layer weg, met daarbij soms de foutmelding: WARNING 000117: Warning empty output generated.

@Luuklag, ondersteuning voor GPKG zit in zowel ArcMap als ArcGIS Pro. Daarbij zit de meest uitgebreide ondersteuning wel in ArcGIS Pro, de opvolging/vervanger voor ArcMap. Als je beschikking hebt over ArcGIS Pro zou ik je aanraden dat gebruiken. Als je vastloopt bij ArcMap, kan je indien je issues ervaart deze melden bij support@esri.nl. Maar ondersteuning daar zal niet veel uitgebreider meer worden, alle ontwikkelingen op desktop-vlak gebeuren in ArcGIS Pro.

Als je de BRP-data zoekt, kan je ook overwegen direct met services te werken. Binnen ArcMap kan je ook direct de BRP 2020 en 2021 services toevoegen. Link naar BRP 2021 item in ArcGIS Online:https://www.arcgis.com/home/item.html?id=b02e20540c00450e8e55b53b99f69f6d. Als je de gegevens echt offline nodig hebt of graag in fgdb wilt, kan je het ook direct uit de service weer exporteren (bijv. via copy features tool).

Wij hebben de data overigens in fgdb formaat op de plank liggen, dus mochten we je daar mee kunnen helpen stuur dan vooral een mailtje naar content@esri.nl en delen we het met je.

Groet Joris (Esri)

1 like

Hoi @Luuklag,

Ik heb de data even gedownload en geprobeerd te clippen In ArcMap 10.6. Dit lukt inderdaad niet. Ik heb in ArcGis pro tot nu toe geen problemen met geopackages, maar als ik het goed begrijp zit je vast aan arcmap 10.6?

Zoals @JBak al aangeeft, je kunt ook goed gebruik maken van de WFS van de gewaspercelen.

Een andere optie is misschien handig als je heel vaak gebruik maakt van de brp-gewaspercelen: Exporteer de laag naar je gdb. Dan heb je altijd toegang tot voor jou bruikbare data. Dat gaat prima, heb het net uitgerpobeerd.

Maar waarom Clip? Moeten de percelen echt afgeknipt worden op de gemeentegrenzen? Anders kun je ook een Select by location gebruiken en dan de selectie opslaan als laag in je gdb.

Hoi Jonna,
Ik heb ook Pro, dus ik ga daar nu mee proberen een gdb file te maken van de gpkg.

Ik maak een clip, of beter gezegd een intersect in dit geval zodat mijn file grote behapbaar blijft. Ik heb alle jaargangen sinds 2009 er in zitten, en doe analyses op die data. Met kleinere files heb ik de ervaring dat dat een stuk sneller loopt op de laptop die ik tot mijn beschikking heb.

Bedankt voor de hulp allemaal. Het is opgelost door eerst in Pro de data om te zetten naar een gdb.

Mooi zo, succes met de analyses. En ja, kleinere files gaan altijd sneller :wink:

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.