Gezocht: grenzen van Nederland inclusief Noordzee (vlak)

Hallo,

Ik ben op zoek naar een vlakgeometrie met de landsgrenzen inclusief het stuk Noordzee dat hoort bij Nederland.

In de bestuurlijke grenzen zit een landsgrens, zonder dit gedeelte (https://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/fe24c2a7-b121-4177-887a-fa16d943729b).

Ook een bestand (lijn) voor de maritieme grenzen is in het NGR te vinden (https://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/060d1139-c371-4c1e-9890-55999adfa4f9)

Weet iemand een goede bron waar beiden zijn samengevoegd tot een vlak?

Groeten,
Koen

Naar wat voor type service ben je op zoek? WMS, WFS, REST, download?

Wat je zoekt is in Bestuurlijke Grenzen API - BRK (REST API) te vinden. Volgens mij zoek je naar bestuurlijkgebied LND6030.A.

Thanx @RobinTopper Dat zou hem zomaar kunnen zijn. Ik ga er naar kijken.

Hier kunnen we prima mee uit de voeten! Ik zocht net een ander object: LND6030.B (landsgrens + territoriale wateren + EEZ)), maar heb dat ook in QGIS kunnen inlezen. Ik had daarvoor wel hulp van een collega nodig die wel uit de voeten kan met dit soort APIā€™s.

Weet je of dezelfde gegevens ook ergens in het NGR te vinden zijn als GIS-bestand of -service?

2 likes

De ā€œGISā€ services zijn te vinden op het nationaalgeoregister ā†’ https://nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/fe24c2a7-b121-4177-887a-fa16d943729b

De WMS en WFS zijn beide in te laden in QGIS, alleen zit daar de landsgrenzen/provincies/gemeentes in en niet de territoriale wateren.

Maar deze zijn natuurlijk via andere services ook in QGIS te laden en dan te combineren bijvoorbeeld deze van RWS (het continentaal plat) ā†’ https://nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/96a234ff-1bdd-45cc-9038-5552c86c673g

Ook de EEZ vind je in diverse vormen in het nationaalgeoregister:
https://nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/search?resultType=details&sortBy=relevance&fast=index&_content_type=json&from=1&to=50&any=aansluitende%20zone

1 like

Hallo Wouter,

Dank voor je reactie. Ik zoek de combi van beiden in een bestand. Dus de landsgrens uit de PDOK bestuurlijke grenzen met de grenzen van Nederland ā€˜op zeeā€™ (dus Noordzee+EEZ uit de REST-API van het Informatiehuis Ruimte die Robin beschrijft). De optie om zelf de combinatie te maken in GIS, pas ik liever niet toe: ik gebruik bij voorkeur data van een van de ministeries (incl Kadaster, RWS, etc) omdat ik dan zeker weet wat de status van dat bestand is.

De metadata waar je naar verwijst voor de landsgrens in de service bestuurlijke grenzen, stonden ook al vermeld in mijn oorspronkelijke vraag, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
De grens van de continentale plaat zou wel eens overeen kunnen met de EEZ uit de service van het Informatiehuis Ruimte. In ieder geval lijkt me uit de context (ā€œook gebruikt door IH Ruimteā€) een keuze voor EEZ voor onze toepassing het beste.

Hoe bedoel je? Doel je dan op de services van PDOK?
Gezien de PDOK services de officiele services zijn van het Kadaster, RWS, ministeries, enzā€¦

Nee, dat klopt, had ik overheen gelezen.

Ja, precies. Bij voorkeur PDOK services.

Of anders geformuleerd: kan de PDOK service bestuurlijke grenzen aangevuld worden met de aanvullingen die ook al in de REST API van het Informatiehuis Ruimte gedaan zijn?

2 likes

NB: de APIā€™s zijn ook gewoon PDOK services hoor, en hebben daarmee dezeffde status als WMS en WFSā€¦

1 like

+1
En het zou mooi zijn als je er ook de waterschappen en veiligheidsregioā€™s zou kunnen vinden. Dat zijn tenslotte ook bestuurlijke grenzen, dus die zou ik daar ook verwachten. En dus inderdaad ook de territoriale wateren en kuststroken en al dat soort bestuurlijke invloedsgebieden.

1 like

Er wordt al enige tijd gepraat over een landelijke voorziening voor bestuurlijke grenzen die de genoemde grenzen bij elkaar moet brengen. Op basis daarvan zouden dan alle services van data voorzien kunnen worden en zou er ook een consistente set zijn. Op dit moment is deze er nog niet en is het samenstellen van de set met Bestuurlijke Grenzen die in de REST API van Informatiehuis Ruimte zit nog handwerk.

1 like

Ah, dat zou mooi zijn, als dan ook eenduidige IDā€™s en naamgeving gedefinieerd zou worden.

Wat ik voor mijn eigen dataset Bestuurlijke grenzen nu doe, is via OWMS de Namen en relaties (voor zover aanwezig, vooraal Gemeente->Veiligheidsregio) ophalen van Provincies, Waterschappen, Gemeeten en Veiligheidsregios, dan via de Bestuurlijk grenzen WFS de geometrie daarbij halen, de Admin Boundaries van de waterschappen downloaden, vervolgens naar CBS voor de laatste inwoner-aantallen per gemeente, om dat vervolgens allemaal bij elkaar te vegen tot een dataset van Provinciegrenzen, Waterschapsgrenzen, Veiligheidsregioā€™s en Gemeenten met inwoneraantallen. En daar zitten nogal wat workarounds in omdat er geen eenduidige unieke identificatie bestaat voor de verschillende objecten, en de naamgeving laat qua consistentie ook nogal te wensen overā€¦

1 like

Deze wens zal ik ook inbrengen (is trouwens heel herkenbaar).

1 like