Gezocht: Landelijke dataset buslijnen

Ik ben op zoek naar een goede dataset met buslijnen voor een interregionale (meerdere concessies) analyse. Tot dusver bekeken:

  • OpenOV: Data lijkt op zich redelijk recent (april 2024), maar de lijnen zijn sterk versimpeld en daarmee niet bruikbaar
  • DOVA: Geen lijnenbestand voor zover ik dat kon vinden
  • ESRI living Atlas: Data is een paart jaar geleden voor het laatst geupdate
  • Provincies: Wisselende actualiteit en attributen. Ondanks dat de provincies de concessies uitgeven lijkt de data niet altijd even betrouwbaar zo op het eerste gezicht. De datasets sluiten ook niet lekker op elkaar aan.
  • OSM: Gebruik ik liever niet als bron omdat de compleetheid erg lastig te controleren is.

Heeft iemand nog tips? Het kan toch niet zo zijn dat hier geen landelijke dataset van is?

2 likes

Heb je hier al gekeken op Overzicht pagina OV Data van REISinformatiegroep. Actuele bus lijnen en haltes met vertrektijden zijn daar te vinden, maar ik weet niet of er ook de geometrieƫn van de lijnen staan.

1 like

Hier staan, voor zover ik weet, geen geometrieƫn in. De haltes gewoon met een netwerk aan elkaar verbinden vind ik nogal risicovol.

Verbazend dat dit niet lijkt te bestaan

Heb je al gekeken bij het NDOV? https://ndovloket.nl/
Zij hebben ook de geometrieƫn van de buslijnen

Ik heb daar wel tussen gezocht, maar ik kan het daar in elk geval niet vinden. Ik word sowieso niet heel gelukkig van dit soort sites. Data-beschrijvingen ontbreken vrijwel geheel. Data zonder gegevens over op zijn minst actualiteit kan ik gewoon niet gebruiken.

Ik zou gewoon even contact met ze opnemen, ze zijn heel behulpzaam is mijn ervaring

Bedankt, maar niet meer nodig. Ik heb uiteindelijk maar de haltes uit het haltebestand vergeleken met een ouder netwerkbestand en dat bleek nog te kloppen.

De data die in Index of /lijnnetkaart/ zit is de brondata zoals vervoerders ze leveren, maar dan in Shape geexporteerd. Index of /chb2shp/ is de conversie van CHB naar Shape.

En wat betreft metadata, daar zijn ze op dit moment een standaard voor aan het ontwikkelen.