Gezocht: vector dataset van de wegen mét rijrichtingen

Hi!

Weet iemand of er een vector dataset beschikbaar is van de (regionale) wegen waarbij de twee rijrichtingen visueel/geometrisch van elkaar te onderscheiden zijn?

Dit is bijvoorbeeld heel nuttig voor als je verkeersintensiteit per rijrichting zichtbaar wilt hebben op bv. regionaal niveau. Wanneer de lijngeometrie van beide rijrichtingen óp elkaar liggen (gelijke geometrie), kan je de verschillende rijrichtingen niet van elkaar onderscheiden. Ik zoek namelijk een dataset waarbij de twee rijrichtingen náást elkaar liggen. Dit is dus een (cartografische) wens voor een betere visualisatie van de data.

Ik weet dat je in verschillende GIS toepassingen dit kan oplossen met labeling, offsets oid. Maar wanneer je de dataset als service beschikbaar maakt voor in bv. Tableau, werkt dat helaas niet op die manier.

Hopelijk is de vraag zo duidelijk omschreven. En anders licht ik het graag verder toe!

Dank alvast voor de reacties!

Hoi @CindyPNH , persoonlijk weet ik niet of er een dergelijke (NL) dataset is als bijv. een verrijkte NWBwegen met rijrichting. Het ‘dichtstbijzijnde’ wat ik zo kan bedenken is mogelijk iets op basis van openstreetmap routing

Mogelijk dat iemand anders een betere suggestie heeft?

2 likes

Hi @wouter.visscher,

Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad ook gekeken naar het routing netwerk van OSM, maar deze gaat helaas ook over dezelfde lijn; tussen de heen- en terugweg wordt er geen geometrische onderscheid gemaakt tussen de linker en de rechter helft van de weg. Ik had dit wel voor één situatie op een provinciale weg getest, misschien is het op andere locaties wel anders.

Hopelijk heeft iemand anders ook nog een goede tip!

Hi @CindyPNH,

Hardop denkend:
Als de webservice “slechts” als basis voor visualisatie gebruikt gaat worden (in Tableau of wat dan ook) zou je de door jezelf gesuggereerde offset (1x links, 1x rechts) wel eenvoudig van bestaande netwerken (OSM, NWB) kunnen afleiden, waarbij je evt. de offset varieert naar gelang de intensiteit op die weg/dat wegvak.
QGis/ArcGIS/GDAL/FME kunnen dat allemaal wel.
En voor eenrichtingsverkeer hoef je dit natuurlijk maar 1x te doen.
Puzzeltje: hoe hou je de richtingen uit elkaar/hoe identificeer je ze :thinking:

Dat het op kruispunten etc dat niet zo mooi aansluit, of juist overlapt zou je dan voor lief moeten nemen.
Of moet je Tableau-dashboard de cartografieprijs winnen :wink: ?

Hoi Gert-Jan, Bedankt voor je reactie!

Het gaat inderdaad niet om alleen de visualisatie ervan (in bv. Tableau); er moeten daarnaast ook queries op uitgevoerd kunnen worden. Ik ben al heel tevreden als dit op bv. regionale schaal mogelijk is. Dus een hoge mate van detail is dan niet per se nodig.

D.m.v. een goede dataset met o.a. informatie van de wegvakken kunnen we de rijrichtingen aardig goed uit elkaar houden. Dus die puzzel zouden we kunnen oplossen.

Maar blijkbaar is er geen bestand waarin elke rijrichting zijn eigen geometrie heeft…

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.