GIO met gebiedengroepen

Om zelf een GIO te kunnen opbouwen uit geografische data, wil ik graag weten hoe een GIO er uitziet waar gebiedengroepen in zitten. Ik heb wel de documentatie en kan op basis daarvan wel vermoeden hoe en welke XML-tags ik nodig heb, maar ik zoek ook een voorbeeld van een gepubliceerde GIO.

In een antwoord op een andere vraag wordt gesuggereerd dat de GIO “gebiedsontsluitingswegen” van de Provincie Overijssel gebiedengroepen bevat, maar ik zie ze daarin niet terug.

Weet iemand zo’n GIO met gebiedengroepen?

Intussen heb ik verder gezocht en een voorbeeldbestand gevonden bij KOOP op Github.

Toch ben ik nieuwsgierig of dit al in een of andere OW-publicatie gebruikt is.

Vanuit de STOP standaard gezien kan je inderdaad groepen aanmaken binnen een GIO. Daarvan is hetgeen je bij KOOP hebt gevonden een redelijk voorbeeld.

Vanuit de IMOW standaard wordt het afgeraden:

• Er was met de huidige versie van het IMOW geen eenduidige richtlijn te bedenken voor het indelen van groepen in de GIO.

Bron: Informatiemodel Omgevingswet (IMOW)

Dit is een voorbeeld van een gepubliceerde GIO die alle geo van een locatiegroep bevat: Beschermingszone primair oppervlaktewaterlichaam - noord (afgekort: primair water) | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

Bedankt Robin,

In de gepubliceerde GIO zie ik overigens geen gebiedengroepen gedefinieerd.

Wel weer een stukje van de documentatie dat ik nog niet kende! Uit de zin die je citeert maak ik niet zozeer op dat het afgeraden wordt, alleen dat er geen goede toepassing bedacht is.

In de “Verkenning beheren omgevingsplan” van de VNG vond ik wel aanknopingspunten voor het gebruik van gebiedengroepen. En ook van Geonovum kregen de waterschappen onlangs het advies om gebiedengroepen te gebruiken, vandaar dat ik ernaar op zoek ben.

Het klopt inderdaad dat in de GIO niet te zien is dat alle geometrieën bij locaties binnen dezelfde locatiegroep horen. Die informatie is vastgelegd in de locaties zelf in het OW deel van de regeling.

De richtlijnen waaruit je een zin citeert staan trouwens niet in de laatst gepubliceerde versie. Daar staat over groepen niet meer dan:

• Indien er gebruik gemaakt wordt van groepen, dan dient iedere groep een symbolisatie te hebben (dit wordt vastgelegd in het vaststellingsdeel).

Interessant - en ingewikkeld - dat gebiedengroepen op twee plekken gedefinieerd kunnen worden.