GML app schema plugin voor QGIS 3

Sinds QGIS 3 is er een mooie plugin beschikbaar om met app schema gml te werken in qgis, genaamd GMLAS. App schema gml (ook wel ‘complex features’) is het typische formaat dat in de IMGeo modellen, INSPIRE en diverse OGC standaarden (SoilML, WaterML) voorgeschreven wordt. Met deze plugin kan app-schema gml ingelezen en zelfs beheerd worden.

QGIS had altijd al de WFS 2 plugin, echter deze plugin ‘slaat’ de app schema gml geforceerd plat tot een in QGIS inleesbaar formaat. GMLAS kiest een andere aanpak. Bij openen moet je als gebruiker eerst een conversie doen van de GML naar dan wel SQLite (lokaal bestand) of PostGIS.

OGR (de transformatie engine achter QGIS) zal nu op basis van het xsd-schema van de gml een database aanmaken met de benodigde tabellen (dat kunnen er heel veel zijn) en vervolgens de data in de betreffende tabellen laden. Vervolgens kun je de tabel data als kaartlagen aan qgis toevoegen, waarbij je tabel-links kunt gebruiken om bepaalde attributen die uitgesplitst zijn in aparte tabellen (bv omdat ze een 1:n relatie hebben) alsnog mee te nemen.

Je kunt ook de data in de database muteren en later de gml opnieuw genereren inclusief de mutaties. Op deze pagina kunnen we wat ervaringen verzamelen over het werken met GMLAS in combinatie met de welbekende IMGeo datasets: BRT, BAG, BRO, BRK …

Zie ook Polygonen uit de WFS - #4 door pvgenuchten - BRK - Geoforum

1 like

Dag lezers,
Ik kan wel wat hulp gebruiken om een complexe GML van punten en lijnen te laden in QGIS. De GML is ontstaan door harmoniseren van data naar een INSPIRE-datamodel met HALE. Het lijkt erop dat het laden in sommige installaties van QGIS wel werkt. Het betreft de dataset Hydrografic Network (HY-N). Dataregister Rijkswaterstaat

Als ik het gewoon in QGIS 3.8 sleep krijg ik dit:

Wat is er dan mis?

1 like

Dag Marco, Dank je wel. Ik zie volgens mij dat je de GML download en laad. Gaat het ook zo makkelijk met WMS- en WFS-service?

Je hebt gezien dat ik de inhoud uit het zip-bestand dat je in je bericht noemt op QGIS 3.8 heb gesleept en daarmee heb ingeladen.

Het gebruik van WMS en WFS services is iets ingewikkelder. WMS lukt tegenwoordig eigenlijk altijd wel, bij WFS wil er nog wel eens iets misgaan als de service op een aparte manier is geconfigureerd.

1 like