Gml-bestand kadastraal pand vanuit pdok naar QGIS laden

Sinds een aantal weken lukt het mij niet meer om vanuit pdok het kadastrale bestand dkk_pand.gml in GQIS te laden. Deze wordt nu weergegeven als een punt waar voorheen de omlijning van gebouwen werden weer gegeven. Is er iemand die hier een oplossing voor heeft?

Beste,

Dit komt doordat in het bestand dkk_pand.gml twee geometrieën zitten, te weten geometrie2dGrondvlak en plaatsingspunt. De eerste is een Polygon en de tweede een Point. Default pakt QGIS de tweede geometry. Wanneer je dkk_pand.gml de eerste keer in QGIS hebt geladen, wordt het bestand dkk_pand.gfs gegenereerd. Als je in dit bestand de regel "<GeometryType>1</GeometryType>" vervangt met "<GeometryElementPath>geometrie2dGrondvlak</GeometryElementPath>" en vervolgens dkk_pand.gml opnieuw inlaad, dan worden de omlijningen van de gebouwen getoond.

1 like

Dit werkt inderdaad, erg blij dat dit probleem nu is opgelost.
Hartelijk dank voor uw snelle reactie!

Nog een vraag: de omlijningen van de panden worden getoond met een vlakvulling. Is het ook mogelijk om alleen de omlijning te tonen. Vervolgens gebruik is deze om te exporteren naar een dxf-bestand.

Dat kan. Als je op de layer met de rechter muisknop klikt en naar “Properties” gaat, dan kan je bij “Symbology” de “Fill” op transparant zetten.

Top, bedankt.

Ik heb zonet weer een bestand dkk_pand.gml in qgis geladen. Vorige keer werd er netjes een dkk_pand.gfs bestand gegenereerd. Op uw aangeven heb ik dit gewijzigd en opnieuw laden van dkk_pand gaf een juiste weergave. Echter word er nu niet een gfs-bestand meer gegenereerd. Doe ik iets verkeerd of is er iets anders gewijzigd?

Beste,

Bij mij worden ook de Openbareruimtelabels en de Percelen als plaatsingspunten weergegeven.

Kunt u aangeven of bovenstaande truc ook helpt om die data in Qgis boven water te halen? Met welke regel dien ik de regel 1 dan te vervangen?

Alvast bedankt voor uw tijd en tips!

Groet

Beste Daan,

Voor Percelen wordt dit "<GeometryElementPath>begrenzingPerceel</GeometryElementPath>". Openbareruimtelabels zijn punt geometrieën dus die kloppen.

Ik heb zonet weer een bestand dkk_pand.gml in qgis geladen. Vorige keer werd er netjes een dkk_pand.gfs bestand gegenereerd. Op uw aangeven heb ik dit gewijzigd en opnieuw laden van dkk_pand gaf een juiste weergave. Echter word er nu niet een gfs-bestand meer gegenereerd. Doe ik iets verkeerd of is er iets anders gewijzigd?

Beste Hulstg,

Ik heb al een tijd gebruik gemaakt van deze oplossing, waarvoor hartelijk dank!

Gisteren opnieuw geprobeerd met een nieuwe download, echter wordt in de nieuwe dkk_pand.gfs helemaal geen ‘1’ meer getoond.

Weet u of er iets (in Qgis) gewijzigd is?

Bij voorbaat dank,
Paul

Best @PTA,

Ik zie dat in de nieuwe versie van QGIS "<GeometryType>1</GeometryType>" inderdaad niet meer aanwezig is in het dkk_pand.gfs bestand. Wel kan je "<GeometryElementPath>geometrie2dGrondvlak</GeometryElementPath>" nog toevoegen aan het "<GMLFeatureClass>" element, bijvoorbeeld onder het "<Name>" element. Zie voorbeeld hieronder:

<GMLFeatureClassList>
  <GMLFeatureClass>
    <Name>BuildingPart</Name>
    <ElementPath>BuildingPart</ElementPath>
    <GeometryElementPath>geometrie2dGrondvlak</GeometryElementPath>
1 like

Werkt helemaal, hartelijk dank!
(ook voor de snelle reactie)