GML bestanden bevatten geen te verwerken objecten

Hallo. Ik probeer al een tijdje GML bestanden te maken van tijdelijke kadastrale grenzen voor de notaris. Echter hebben zij problemen met het openen hiervan. Ze krijgen namelijk de volgende foutmelding in SPLITS: ‘Bestand … bevat geen te verwerken objecten’’ ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.
De bestanden zijn gemaakt via Qgis, hier werken ze prima, ook wanneer ik de GML bestanden weer importeer. De helpdesk van het Kadaster kon mij ook niet verder helpen.
Ik zou graag willen weten wat er mis gaat.

Bij een gml bestand hoort altijd een datamodel. Het is niet “zomaar” een bestandsformaat. Zo is het datamodel van de BGT (basisregistratie grootschalige topografie) heel anders dan dat van IMRO (informatiemodel ruimtelijke ordening) terwijl dat beide “gewoon” gml bestanden zijn.

Je zult aan je notaris moeten vragen bij welk datamodel de gml moet horen
.

Op basis van de beperkte informatie die je geeft, is het erg lastig om een antwoord te kunnen geven. Naast wat Marco zegt, zou het bijvoorbeeld ook kunnen dat je gegevens niet in RD-coordinaten staan, iets wat Splits wel nodig heeft (zie de Veel gestelde vragen).
Volgens die veel gestelde vragen moet Splits wel GML kunnen importeren, maar ik kan geen xsd vinden waar die GML dan aan moet voldoen.

Dus wat ik zou doen, is de vraag nogmaals bij het Kadaster neerleggen, maar dan wat specifieker bij de juiste afdeling (zie hier, laatste punt: Uw vraag niet beantwoord?).

Tenzij er iemand hier op het Geoforum meer van Splits weet, lijkt mij dat toch de snelste manier om tot een oplossing te komen. Je kunt ook even (een deel van) je GML hier delen, als het inderdaad om het coordinatensysteem gaat, zien we dat snel genoeg.

Iets verder zoeken :wink:

Daar vind je wel een schema uit 2014.

Volgens mij zijn er nog wat meer voorwaarden naast dit schema. Zo mogen nieuwe grenslijnen niet snijden met bestaande grenzen, ik dacht dat je ze er een stukje voor moest laten eindigen. En ik denk dat knooppunten opgelost moeten zijn. Heb er ooit naar gekeken om een exporter te maken vanuit AutoCAD, maar het is zo’n vaag gedoe en je kunt niemand vinden die er meer verstand van heeft, dus toen maar mee gestopt.