.gml downloaden/ inladen (omgevingsloket)

Goeiemiddag,

Bestemmingsplannen in .gml-bestanden downloaden/ inladen via het omgevingsloket werkt niet zoals ik het ben gewent. Kan iemand mij hierbij helpen? Normaal deed ik via ruimtelijkeplannen.nl en dan het .gml bestanden waarover het ging downloaden en vervolgens sleepte ik dit bestand in qgis (hij maakt dan automatisch een .gfs aan).
Dat ik de juiste symbologie niet heb geeft niets want: het gaat mij om de fysieke lijnen (die ik kan veranderen), tevens zou ik wel willen weten hoe ik dit wel kan krijgen automatisch zonder dat ik dit zelf handmatig moet aanpassen (geen wfs/wms).

Nu met het omgevingsloket downloadt hij geen .gml bestand, maar word het automatisch geopend in een nieuw venster en helemaal uitgeschreven. Hoe krijg ik dit in Qgis??

Groeten,

Maarten

Kun je hier een voorbeeld gml posten? Het omgevingsloket is nogal groot …

In de bijlage een .jpg bestand met het “probleem”. In het oude ruimtelijkeplannen krijg ik in mijn download verkenner gewoon een .
ruimtelijkeplannen vs omgevingsloket
gml en in het nieuwere omgevingsloket krijg ik het in een tabblad helemaal uitgeschrijven

Dat heeft te maken met het mime-type, waardoor je browser het niet als download aanbied. Je kunt vrij eenvoudig met ‘Pagina opslaan als…’ de GML opslaan als bestand, of je gebruikt je rechtermuisknop op de GML-link en kiest dan voor ‘Link opslaan als…’.

1 like

… Uiteindelijk een hele makkelijke oplossing, bedankt! :grinning:

1 like