GML downloads ruimtelijke plannen falen

via Python maak ik verbinding met de API. Op basis van gemeentecode en planstatus (plan_status= [‘vastgesteld’,‘onherroepelijk’, ‘vigerend’] ) wil ik de API aanspreken om gml bestanden te downloaden.

Kan het zijn dat er dan een paar niet gedownload worden als je de download requests vanuit een loop op de server afschiet?
Als ik me goed herinner werden er zo’n 2 per seconde aangevraagd (ik maak geen gebruik van Threading dus het script wacht rustig af tot het gml bestand binnen is) en zijn er in totaal 501 gml’s wel binnen gekomen.

Als ik in het tussenbestand de “verwijzingNaarGml”: " opzoek dan kan ik het missende bestemmingsplan wel gewoon downloaden.

update 31-1-2024: sorry. ik heb er overheen gekeken.
Het ging specifiek om dit bestand: NL.IMRO.03940000BPGnwvcentr2010-.gml
Bij ‘alle’ plannen met BPG.nwv (bestemmingsplangebied nieuw-vennep) staat er een . in de bestandsnaam tussen het eerste deel: NL.IMRO.03940000 en het tweede deel BPGnwvcentr2010-.gml
dus NL.IMRO.03940000.BPGnwvcentr2010-.gml
behalve bij dit bestand.
Dit bestand dat bij BPGnwv (bestemmingsplangebied nieuw-vennep) hoort, kwam dus verder onderaan in de lijst in windows-verkenner…

Dag Thomas,
Ik ben benieuwd waar je de plannen tegen komt met de extra ‘.’. De RO-standaarden staan dit namelijk niet toe en hierop wordt ook gevalideerd door Ruimtelijkeplannen.nl. Overigens, deze plannen komen ook niet voor in het 2006-manifest van Haarlemmermeer; Ruimtelijkeplannen.nl
Kom je deze tegen bij gebruik van de DSO-API, WFS-service van RPnl, een service van PDOK of wellicht van een andere omgeving die niet bij Kadaster in beheer is?
Met jouw reactie kan ik proberen te achterhalen waar de mogelijke oorzaak gevonden kan worden.

1 like

Van de plannen met gemeentecode 0394 en status onherroepelijk hebben 30 items een . in de bestandsnaam.

Ik zie er nu ook één met 03930000 in de bestandsnaam maar in het gml bestand staat:

<imro:naamOverheid>gemeente Haarlemmermeer</imro:naamOverheid>
	<imro:overheidsCode>0394</imro:overheidsCode>

hier het bestand met URL’s die ik download.
0394_onherroepelijk_gmlURL.json (6,6 KB)

allemaal van www.ruimtelijkeplannen.nl

Plannen als NL.IMRO.0394.[rest] betreft altijd IMRO2008 of IMRO2012. Deze hebben naast planstatus ook een dossierstatus. Alleen de combinatie van deze beide vertelt iets over de juridische werking.
Plannen als NL.IMRO.0394[rest]_ betreft altijd IMRO2006 of PRPCP2008. Deze hebben alleen een planstatus.
In de RO-standaarden kun je dit vinden; RO Standaarden – Ruimtelijke Ordening | Geonovum
Overigens, we hebben sinds 1 januari te maken met de Omgevingswet en hiervoor moet je gebruik maken van de DSO-API’s, zie ook het ontwikkelaarsportaal; Home - Ontwikkelaarsportaal
Vanwege de Omgevingswet geeft Ruimtelijkeplannen.nl, en haar services, geen compleet beeld en hebben deze gegevens ook geen juridische werking. De services komen daarom ook binnenkort te vervallen, zie ook de diverse nieuwsberichten op de website van Ruimtelijkeplannen.nl; https://www.ruimtelijkeplannen.nl
Plannen met CBS-code 0393 (voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude) zijn het gevolg van een gemeentelijke herindeling en zijn sinds 2019 samengevoegd met, en in beheer bij, Gemeente Haarlemmermeer.

1 like

Wat we willen is de Ruimtelijkeplannen.nl ‘leegtrekken’ om een basis te leggen voor de werkingsgebieden in het Omgevingswet.
Dus uit bijvoorbeeld de (vigerende plannen) Enkelbestemmingen ‘woongebied’, ‘wonen’, ‘tuin’ samenvoegen tot het werkingsgebied “wonen”. Al dan niet uitgesplitst in ‘stedelijk wonen’ en ‘landelijk wonen’. Maar dat is een zorg voor later.

Maar zoals @marco_duiker aangeeft: Wat is het URL format om geojson bestemmingsplannen te downloaden binnen de omgevingswet? - #10 door marco_duiker is het vinden van die vigerende plannen de ‘heilige graal’. En vervolgens lijkt het erop dat je nog steeds met lege handen staat omdat blijkt dat er tussen plannen nogal wat verschillen kunnen zitten…

Ik ga morgen die links van RO Standaarden en Ontwikkelaarportaal doornemen. Kijken in welke mate ik me daar een voordeel mee kan doen.