GML en WM(T)S vergelijken

Beste lezer,

Via PDOK heb ik de GML bestanden gedownload van de BGT. Deze heb ik in Qgis geopend, ook heb ik hier de WM(T)S geopend die vanuit PDOK aangeboden wordt. Echter zie ik hier een kleine afwijking in plaatsing zoals hier onder in de afbeelding zichtbaar is, in rood de WMTS en in roze het GML bestand, hoe kan dit?

Hoi @MatthijsvIJzendoorn

De geometry die in de downloads zit is exact dezelfde geometry die door de LV-BGT aan PDOK doorgeleverd wordt. Deze wordt namelijk niet door PDOK aangeraakt/gemuteerd.
Het plaatje (png) van de WMTS is afkomstig van een Geoserver backend. Voordat het plaatje ontsloten wordt heeft het al een aantal mutaties ondergaan, namelijk:

  1. Data importeren naar Postgresql/PostGIS
  2. Uitlezen van Postgresql/PostGIS door Geoserver
  3. Geoserver plaatje laten genereren

Vermoedelijke oorzaak is dat er tijdens deze stappen afwijkingen ontstaan, voornamelijk op de afrondingen van coördinaten. Tevens is het laden van de WMTS en het bestand in QGIS ook een ‘extra’ mutatie. Van het extract wordt namelijk een visualisatie gemaakt, waar de WMTS al een visualisatie is.

Zo als ik zei is dat de vermoedelijke oorzaak,…
Met het voorbeeld wat je mee stuurt is het alleen moeilijk te zien naar welke schaal we kijken… kijken we naar een gebied van 2x2 meter, 2x2 milimeter,…

Als je iets van coördinaten hebt dan kunnen we iets gedetailleerd naar kijken.

1 like

hoi @wouter.visscher,

Bedankt voor je bericht, ik had zelf al het vermoeden dat het hier door zou komen. Is het mogelijk om deze afwijking niet te hebben? Ik heb nog de coördinaten van een extend voor je waarin het duidelijk te zien is; 140658,395294 : 140736,395345

Helaas is dit niet mogelijk, het blijft een statische png vergelijken met vectordata (gml).
Tevens het effect wat je ziet in QGis (de karteling) heeft te maken met dat het plaatje gerendeerd is voor een bepaalde schaal (1:1000, 1:500,… ) en dat er met QGis ingezoomd wordt naar een lager zoomniveau (1:125, 1:50,…/ of buiten de TILEMATRIXSET) Hierdoor wordt het plaatje opgeblazen en wordt de karteling duidelijker zichtbaar, gezien het PNG een verzameling pixels is.

Om dit te voorkomen (vector data <-> image) zou men iets van een svg (o.i.d) moeten gaan gebruiken, zodat een applicatie zelf het plaatje gaat genereren.
Helaas wordt de BGT zo nog niet ontsloten, het is wel iets waarmee we (PDOK) mee bezig zijn om deze ‘getiled’ data ook als bijvoorbeeld vectortiles uit te serveren. Dan zou het effect wat je ziet niet meer voorkomen.

@MatthijsvIJzendoorn