hmm, in mijn ervaring gaan een stel slimme jongens (meisjes heb ik daarbij nog niet gezien), gepokt en gemazeld in xsd, aan de slag met het materiaal dat de meer inhoudelijk georiënteerde standaardenmakers hebben bedacht. Resultaat: “de mooist mogelijke implementatie van het inhoudelijk gedachtengoed in xsd”.
Het zou enorm helpen als er dan gelijk INHOUDELIJK ZINNIGE voorbeelddatasets worden gemaakt die ter review worden voorgelegd aan een gebruikerspanel. Het gebruikerspanel zou dan moeten proberen met de data aan de slag te gaan.
Maar … dat zou betekenen dat de data direct inleesbaar zou moeten zijn. De heilige graal …
Daarom denk ik dat de gebruikers in het panel terzijde gestaan moeten worden door ontwikkelaars die dan feedback geven op het gemak waarmee de dataset ZONDER DATAVERLIES in een GIS of ander van toepassing zijnde stuk software kan worden ingelezen. De gebruikers geven dan feedback over het resultaat. Is de data die nodig is in zijn/ haar werkproces voldoende makkelijk toegankelijk/ analyseerbaar/ bewerkbaar.
Al met al een kostbaar proces, dat ook nog eens meerdere malen moet plaatsvinden tijdens de ontwikkeling van een complexe standaard (denk omgevinsgwet).
Maar … het zou zomaar kunnen dat deze kosten dan later weer terugkomen als maatschappelijke baten. Oftewel, dat het BV-Nederland onder de streep geld oplevert.
Andere (goede) ideeën welkom …
Enneh, vooralsnog ben ik bereid overal aan bij te dragen, zolang het maar tot verbetering leidt.