GPKG is niet goed afgesloten (-wal en -shm in windowsverkenner). Wat nu?

Ik heb een QGIS-project met shapefiles opgeslagen in een gpkg. Na een dag werken werd het canvas donkergrijs. Ik dacht toen dat het te maken het met veel te ver inzoomen. Ik heb QGIS afgesloten. Ik kan me geen bijzondere meldingen herinneren. De volgende ochtend lukte het niet om het bestand te openen. Als ik in de Verkenner kijk zie ik dat naast de .gpkg ook de .gpkg-wal en .gpkg-shm nog open staan.
Het lijkt er dus op dat het bestand niet goed is afgesloten.

Ik heb de .gpkg naar een andere directory verplaatst, en geprobeerd te openen.

Hoe kan ik de bestand weer aan de praat krijgen?

Of hoe kom ik weer bij mijn belangrijkste .shp bestanden?

Die -wal en -shm worden altijd aangemaakt door QGIS/GDAL zo gauw een gpkg wordt geopend. Maar als QGIS netjes afsluit zouden die bestanden inderdaad moeten verdwijnen.

Meestal is de gpkg echter nog gewoon te openen. Heb je geprobeerd om 'm in de QGIS browser te bekijken?
Zitten je layers er niet (meer) in?

Een gpkg is eigenlijk gewoon een sqlite met een afgesproken schema/tabellen/functies. Dus je zou ook met een ander programma (welke sqlite bestanden kan openen) kijken of er nog iets in zit. Ik weet dat dbeaver en sqlitebrowser opensource programma’s zijn waarmee je er ook in kan kijken.
Normaal maak je een sqlite/gpkg bestand niet zou gauw ‘kapot’…

Als je het bestand kan delen, zou je het even ergens neer kunnen zetten? Of anders mailen naar me (richard@duif.net)?

Wat zou er in moeten zitten:

  • data / lagen uit shapes
  • stijlen?
  • de project file?
1 like