Wandelkaarten
Voor wandelaars en andere buitensporters zijn de twee belangrijkste keuzes voor een digitale kaart, de topografische kaart van een National Mapping Agency (NMA), of een weergave van de OpenStreetMap-data (OSM) in een van de vele stijlen. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen. Er zijn veel gratis apps voor de OSM-data. Voor de kaarten van de NMA moet je per land een andere app gebruiken die soms niet gratis is of waarin je de kaarten niet offline kunt gebruiken.
TOP25-kaart Kadaster
Voor de kaarten van de Nederlandse NMA, het Kadaster, is er de app Topo GPS Netherlands. Die app werkt uitstekend en is ook geschikt voor offline gebruik. De maker vraagt €4 voor de app, niet het Kadaster. De kaarten zelf kosten namelijk niets, die stelt het Kadaster gratis beschikbaar via PDOK. De viewer op de website van PDOK is echter niet handig voor navigatie, want die kan je huidige positie niet op de kaart weergeven en het werkt niet als je offline bent.
Gratis app
Voor wie niet de hele tijd tussen tussen twee apps wil wisselen voor de kaarten van OSM en het Kadaster (of andere NMA met open data) en ook nog eens €4 wil uitsparen, is er een oplossing mogelijk met de app All-In-One OfflineMaps. Daarin zitten standaard kaartlagen van OSM, Bing en Google en kaartlagen zoals OSM Waymarked Trails, OpenTopoMap (OSM + SRTM-hoogtelijnen) en Netherlands Map van OpenTopo.nl (OSM + PDOK- en andere open data) zijn eenvoudig toe te voegen uit een lijst van “community maps”. Je kan daarnaast ook zelf Web Map (Tile) Services (WMS/WMTS) zoals die van PDOK configureren in xml-code dat je opslaat in een aqx-bestandje in de het juiste mapje op je telefoon.
Configuratiebestanden
Dat configureren van WMS/WMTS is wel even wat werk, daarom wil ik de aqx-bestandjes die ik voor eigen gebruik gemaakt heb graag delen zodat iedereen ze kan makkelijk kan gebruiken (zie instructie hieronder). Ik heb de topografische kaart (BRT) en enkele andere datasets van PDOK geconfigureert, zoals Kadastrale kaart, Actueel hoogtebestand, actuele luchtfoto, wandel- en fietsroutes, BGT en NWB.
Daarnaast heb ik ook de gedetailleerde Strava Global Heatmap geconfigureert. Die data van sporters is heel handig om te zien waar men daadwerkelijk loopt en fietst, zodat je paden die op de kaart ontbreken kunt ontdekken en soms kunt herkennen dat een pad dat op de kaart staat niet openbaar toegankelijk is.
Gebruikersfeedback
Uiteraard ga ik de PDOK-kaartlagen met de optie “suggest” aan de makers van OfflineMaps voorstellen voor de lijst van “community maps”, maar eerst hoor ik graag jullie mening over welke PDOK-kaartlagen je nog mist, of welke er wel uit zouden kunnen om de lijst wat overzichtelijker te maken. Daarnaast ben ik benieuwd of er nog goede andere gratis apps zijn waarmee het gemakkelijker is om WMS, WMTS of andere services te configureren om kaarten van NMA’s te gebruiken.
Technische vraag
Bij het gebruik van verschillende PDOK-datasets viel me op dat voor WMS-servers de legenda soms niet correct weergegeven wordt. Daarnaast kan voor WMTS-servers de legenda niet via het request GetLegend verkregen worden. Waar vind ik de legenda’s voor de WMTS-datasets en waar kan ik het melden als een legenda niet goed weergegeven wordt?
Groeten, Jochem
Instructie
- Installeer de app All-in-one OfflineMaps: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.psyberia.offlinemaps
- Download mijn aqx-bestanden: http://jochem.lesparre-dewaal.nl/download/pdok2offlinemaps.zip
- Voeg een custom-map toe: klik op het 2e kaarticoon, klik op “Kaarten doorlopen” (Engels: Available Maps), scroll naar onder, klik op “ADD NEW MAPS”, kies “OSM Waymarked trails layer” of een andere kaart (dit maakt het mapje custom-maps aan in datastore)
- Kijk waar de map datastore op je telefoon staat: klik op het 1e kaarticoon, klik op Instellingen (Engels: Settings), kies “Storage location”
- Unzip en verplaats de aqx-bestanden naar de juiste map op je telefoon: […]/[Offline-Maps application folder]/datastore/custom-maps/.
- Start de app: OfflineMaps
- Open de gewenste kaartlaag: klik op het 2e kaarticoon, klik op “Kaarten doorlopen” (Engels: Available Maps), vouw een kopje uit (bijv.: NETHERLANDS MAPS BY PDOK TOPO), selecteer een kaartlaag, kies Display.