Gratis offline wandel-app voor OSM, PDOK en heel veel andere open data

Wandelkaarten
Voor wandelaars en andere buitensporters zijn de twee belangrijkste keuzes voor een digitale kaart, de topografische kaart van een National Mapping Agency (NMA), of een weergave van de OpenStreetMap-data (OSM) in een van de vele stijlen. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen. Er zijn veel gratis apps voor de OSM-data. Voor de kaarten van de NMA moet je per land een andere app gebruiken die soms niet gratis is of waarin je de kaarten niet offline kunt gebruiken.

TOP25-kaart Kadaster
Voor de kaarten van de Nederlandse NMA, het Kadaster, is er de app Topo GPS Netherlands. Die app werkt uitstekend en is ook geschikt voor offline gebruik. De maker vraagt €4 voor de app, niet het Kadaster. De kaarten zelf kosten namelijk niets, die stelt het Kadaster gratis beschikbaar via PDOK. De viewer op de website van PDOK is echter niet handig voor navigatie, want die kan je huidige positie niet op de kaart weergeven en het werkt niet als je offline bent.

Gratis app
Voor wie niet de hele tijd tussen tussen twee apps wil wisselen voor de kaarten van OSM en het Kadaster (of andere NMA met open data) en ook nog eens €4 wil uitsparen, is er een oplossing mogelijk met de app All-In-One OfflineMaps. Daarin zitten standaard kaartlagen van OSM, Bing en Google en kaartlagen zoals OSM Waymarked Trails, OpenTopoMap (OSM + SRTM-hoogtelijnen) en Netherlands Map van OpenTopo.nl (OSM + PDOK- en andere open data) zijn eenvoudig toe te voegen uit een lijst van “community maps”. Je kan daarnaast ook zelf Web Map (Tile) Services (WMS/WMTS) zoals die van PDOK configureren in xml-code dat je opslaat in een aqx-bestandje in de het juiste mapje op je telefoon.

Configuratiebestanden
Dat configureren van WMS/WMTS is wel even wat werk, daarom wil ik de aqx-bestandjes die ik voor eigen gebruik gemaakt heb graag delen zodat iedereen ze kan makkelijk kan gebruiken (zie instructie hieronder). Ik heb de topografische kaart (BRT) en enkele andere datasets van PDOK geconfigureert, zoals Kadastrale kaart, Actueel hoogtebestand, actuele luchtfoto, wandel- en fietsroutes, BGT en NWB.

Daarnaast heb ik ook de gedetailleerde Strava Global Heatmap geconfigureert. Die data van sporters is heel handig om te zien waar men daadwerkelijk loopt en fietst, zodat je paden die op de kaart ontbreken kunt ontdekken en soms kunt herkennen dat een pad dat op de kaart staat niet openbaar toegankelijk is.

Gebruikersfeedback
Uiteraard ga ik de PDOK-kaartlagen met de optie “suggest” aan de makers van OfflineMaps voorstellen voor de lijst van “community maps”, maar eerst hoor ik graag jullie mening over welke PDOK-kaartlagen je nog mist, of welke er wel uit zouden kunnen om de lijst wat overzichtelijker te maken. Daarnaast ben ik benieuwd of er nog goede andere gratis apps zijn waarmee het gemakkelijker is om WMS, WMTS of andere services te configureren om kaarten van NMA’s te gebruiken.

Technische vraag
Bij het gebruik van verschillende PDOK-datasets viel me op dat voor WMS-servers de legenda soms niet correct weergegeven wordt. Daarnaast kan voor WMTS-servers de legenda niet via het request GetLegend verkregen worden. Waar vind ik de legenda’s voor de WMTS-datasets en waar kan ik het melden als een legenda niet goed weergegeven wordt?

Groeten, Jochem

Instructie

  • Installeer de app All-in-one OfflineMaps: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.psyberia.offlinemaps
  • Download mijn aqx-bestanden: http://jochem.lesparre-dewaal.nl/download/pdok2offlinemaps.zip
  • Voeg een custom-map toe: klik op het 2e kaarticoon, klik op “Kaarten doorlopen” (Engels: Available Maps), scroll naar onder, klik op “ADD NEW MAPS”, kies “OSM Waymarked trails layer” of een andere kaart (dit maakt het mapje custom-maps aan in datastore)
  • Kijk waar de map datastore op je telefoon staat: klik op het 1e kaarticoon, klik op Instellingen (Engels: Settings), kies “Storage location”
  • Unzip en verplaats de aqx-bestanden naar de juiste map op je telefoon: […]/[Offline-Maps application folder]/datastore/custom-maps/.
  • Start de app: OfflineMaps
  • Open de gewenste kaartlaag: klik op het 2e kaarticoon, klik op “Kaarten doorlopen” (Engels: Available Maps), vouw een kopje uit (bijv.: NETHERLANDS MAPS BY PDOK TOPO), selecteer een kaartlaag, kies Display.
5 likes

Lekker wandelweer vandaag, dus gelijk uitproberen :wink:
Ik krijg echter van je gezipte aqx 0 bytes binnen (op allerlei manieren).

Bij voorbaat alvast de suggestie om van PDOK de geluidskaarten (etmaal of overdag) van rijks- en spoorwegen op te nemen.

Probeer het nog eens? Ik heb het opnieuw geüpload.

Hebbes !
Dank je wel, ik kan gelijk lekker naar buiten :umbrella:

Het blijkt dat sommige mensen wat moeite hebben de bestanden in de juiste map te plaatsen. Dit kan inderdaad soms wat zoeken zijn. Om dat iets makkelijker te maken heb ik 2 stappen aan de instructie toegevoegd.

Nice! Heb het uitgeprobeerd en werkt prima. Komen er nog geactualiseerde versies van de aqx-bestanden? En zijn er inmiddels andere Android apps die met de bestanden werken kunnen?

Ik maak inderdaad af en toe nieuwe versies van de AQX-bestanden. Maar het is ook fijn als andere gebruikers het melden als een kaartlaag niet meer werkt in de app of op bepaalde zoomniveaus een foutmeldingen geven. Ik heb zojuist nieuwe bestanden online gezet: Index of /download/aqx.

Wijzigingen:

  • Update van door PDOK gewijzigde URLs zodat kaartlagen die niet meer werkten het weer doen;
  • Wat minder PDOK-kaartlagen zodat deze selectie overzichtelijk samen in één mapje kan (en het bijhouden van gewijzigde URLs wat minder werk is);
  • Extra AQX-bestand voor Topotijdreis (selectie van jaartallen);
  • Extra AQX-bestand voor hillshade van ESRI (handig om schaduwering toe voegen aan kaarten die dit niet hebben);
  • Extra AQX-bestand voor IGN France (selectie van kaartlagen);

De AQX-bestanden bevatten alleen de configuratie van de web map (tile) services, dus niet de kaartinformatie zelf. De app All-in-one OfflineMaps update de kaarten automatisch. De frequentie waarmee de app updates van de kaarten downloadt is ook geconfigureerd in de AQX-bestanden. Je kunt de frequentie checken door op de 3 puntjes van een kaartlaag te klikken en ‘Details’ te kiezen (3M betekent iedere 3 maanden, 1Y jaarlijks, 1D dagelijks enz.) of te klikken dat je een update wil forceren. Bij de Details staat vaak ook een link naar de legenda. Er is nog een andere app van dezelfde makers die AQX-bestanden kan lezen: http://www.alpinequest.net/. AQX staat waarschijnlijk voor AlpineQuest Xml, dus ik denk niet dat er apps van andere makers deze bestanden gebruiken.

NB: De Strava Global Heat Map komt vanwege een inlogmuur niet rechtstreeks van Strava. Dit geeft soms een time out. Je kan het dan gewoon later nog eens proberen.

PS: Op deze website zijn nog meer AQX-bestanden (en kaartbestanden voor andere apps) te vinden: AnyGIS | Online maps pack

1 like

Duidelijk. Waarvoor dank!
Ik ga vrolijk verder experimenteren en meld hier niet-werkende layers.

De Strava-heatmap vind ik reuze interessant omdat je bijvoorbeeld kunt zien waar gefietst en gelopen wordt waar dat helemaal niet is toegestaan (in natuurgebieden, buiten de paden). En dat gebeurt volop! Echt super interessant.
Ook topotijdreis is een feest. Nu kan ik overal wandelen en tegelijk een tijdreis maken.

Mag ik hier trouwens een link plaatsen naar een YouTube-filmpje met relevante inhoud (geogerelateerd)?

Met de Strava-heatmap heb je bijna nooit meer verassingen of je ergens wel of niet door kan steken. Als je juist wat meer avontuur wil, dan biedt een wandeling met alleen een oude kaart uit Topotijdreis voldoende mogelijkheden voor verassingen.

Als het filmpje over apps voor topografische kaarten gaat dan mag je het hier posten, anders liever een nieuw topic starten.

OK. Thanks.
De groepen pdok geodesy en pdok borders genereren bij mij een foutmelding op de kaart: bad code - 400
Waarvan akte!

En dan nog een vraag… Is het mogelijk om in Google Earth een netwerklink te openen met de Strava-heatmap als layer? Ik heb bijvoorbeeld een kml-bestand met bunkers in de duinen op Schouwen. Het lijkt me interessant of er ‘loggende lopers’ in dit gebied rondhangen met interesse voor bunkers.

Zomaar een gedachte!

Ik had in eerste instantie nogal veel AQX-bestanden voor PDOK gemaakt. Die heb ik nu samengevoegd in één bestand PDOK.aqx met de naam “Netherlands Maps PDOK”. Daarin zit een kaartlaag “BRK/CBS/Administrative Borders” ter vervanging van PDOKborders.aqx. De info van PDOKgeodesy.aqx zit er niet in. Deze en de andere PDOK***.aqx hou ik niet meer bij. Als ze niet meer werken kun je ze verwijderen of zelf de URLs in het AQX-bestand updaten in een teksteditor.

Of je in Google Earth een tile-service, zoals de Strava-heatmap kunt openen weet ik niet. Ik gebruik zelf liever het gratis (open-source) programma QGIS. Dat programma heeft meer mogelijkheden voor het bewerken en analyseren van data. In QGIS kun je de luchtfoto’s van Google openen, KML-bestanden, Strava-heatmap en nog heel veel ander geo-informatie. In QGIS kan je ook jouw KML omzetten naar GPX en met (betaalde functie) in All-in-one OfflineMaps of AlpineQuest laden.

1 like

Alles duidelijk. Ik ben beginner met QGIS, ik ga daar wel even experimenteren. Ik zal de heatmap in de data source manager proberen te krijgen. Topotijdreis en GE staan er al in.

BRK/CBS/Administrative Borders functioneert idd geweldig! Dank!

Hoi Jochem,

Hartstikke leuk en het werkt direct!

gr.Inge

1 like

Ik heb weer een update van de aqx-bestanden gemaakt zodat de BGT, BRT-achtergrondkaart, luchtfoto, en bestuurlijke grenzen weer werken met de door PDOK gewijzigde URL’s.

1 like