Eén app voor topografische kaart Kadaster en andere nationale en internationale open geo-data

Om zowel de topografische kaart van het Kadaster, andere overheidsdata via PDOK (BGT, Kadastrale percelen, actuele luchtfoto, AHN), gratis kaarten van National Mapping Agencies (NMA) van andere landen, als gratis internationale kaartdata zoals Google Maps en OpenStreetMap in één app over elkaar heen te kunnen leggen, gebruik ik de gratis app All-in-one OfflineMaps. Ik vind het een fijne app voor zowel wandelen als thuis op de bank. Er zit geen reclame in de app en alleen voor heel specifieke functies zoals GPS-routes (GPX) is de betaalde versie AlpineQuest nodig.

Veel kaarten zijn eenvoudig toe te voegen uit een lijst van “community maps” in de app. Voor de Nederlandse PDOK-data en kaarten van sommige andere NMA’s e.d. is een AlpineQuest-XML-configuratiebestandje (aqx) nodig. Het maken daarvan is wel even wat werk, daarom heb ik de configuratiebestandjes die ik voor eigen gebruik gemaakt heb hier al eerder gedeeld zodat iedereen ze makkelijk kan gebruiken. Omdat de URL’s van PDOK soms wijzigen heb ik deze week weer eens nieuwe versies gemaakt.

Instructie

2 likes

Ik heb het het aqx-bestand voor PDOK nogmaals bijgewerkt omdat er al weer een aantal URL’s gewijzigd was. Ja, PDOK kondigt dat wel aan, maar aangezien dit een hobbyproject is komt het er meestal pas van de URL’s bij te werken als ik me er zelf aan erger dat een kaartlaag niet meer werkt.

Ook heb ik de kaartlaag met grenzen zo aangepast dat de CBS-wijk-en-buurtkaart automatisch nieuwe versies weergeeft. Dat was nog niet zo makkelijk aangezien hier geen URL voor de actuele kaartlaag voor is zoals bij de luchtfoto’s. Waarom is die er eigenlijk niet?

3 likes

:laughing: zo herkenbaar…

1 like

Ik vermoed om dat dit lang gelden zo ontstaan is (uitgebouwd met jaren) maar helemaal zeker weet ik niet. Ik zal de wens in ieder geval bij de data-aanbieder neerleggen ter beoordeling.

1 like

Zou wel een mooi idee zijn om dat als ‘standaard’ te gebruiken.
Er zijn meerdere datasets waarvan meerdere versies beschikbaar zijn, dus als daar altijd een ‘_actueel’ versie van zou zijn…

1 like

Dan moet je geen cache systeem hebben/gebruiken, anders mix je verouderde met nieuwe data.

Dat mixen gebeurt nu bij datasets zoals BRT, BGT, luchtfoto, kadastrale kaart enz. ook, dus dat lijkt me niet zo’n bezwaar.

Nu OpenTopo niet meer gratis is, heeft de app All-in-one OfflineMaps (en de app AlpineQuest Off-Road Explorer van dezelfde maker) de topografische kaart van het Kadaster (BRT), BGT en enkele andere PDOK-kaartlagen en Topotijdreis-jaren (incl. OpenTopo 2022) op mijn verzoek standaard opgenomen. Daardoor zijn de configuratiebestanden die ik maak alleen nog nodig voor de PDOK-kaartlagen (o.a. AHN) en Topotijdreis-jaren die niet standaard opgenomen zijn, en internationale data die om juridische redenen niet opgenomen zijn (o.a. Strava Heatmap in hoge resolutie, zie info over benodigde codes uit Stava-cookie).

Je vindt de PDOK- en Topotijdreis-kaartlagen hier in de app:

  • Klik op het kaarticoon (2e linksonder)
  • Kies “Available maps”
  • Klik op “+”
  • Scroll naar “Netherlands” onder het kopje “Local Maps”
1 like

Bedankt voor de uitleg, is het mogelijk om een PDOK kaartlaag te maken met AHN4 informatie voor in All-in-one OfflineMaps?

Heb het probleem gevonden, in je PDOK.aqx werd bij de AHN4 nog de rasterfunctie Info van AHN3 gebruikt, nadat ik deze aangepast had, kreeg ik de AHN4 hillshade te zien in OfflineMaps

1 like

Ah, ik moet mijn PDOK.aqx weer eens updaten. Voldoet de hillshade voor jou? De AHN-hoogte (met statische opmaak) vind ik wat weinig informatief om toe te voegen. Relatieve hoogte (met dynamische opmaak) wordt erg blokkig in All-in-one OfflineMaps doordat de dynamische opmaak voor ieder tegeltje anders is. Je kan de blokken van de tegels in de hillshade ook al zien in All-in-one OfflineMaps, maar daar valt er nog doorheen te kijken omdat het grijstinten zijn, met kleuren wordt dat te psychedelisch.

1 like

Bedankt voor je reactie.
Ik ben akkerbouwer en ik wil graag de AHN4 hoogte kaart gebruiken om een greppels te graven op de laagste delen van mijn perceel. Hiervoor wil ik graag mijn actuele positie op de AHN4 hoogte kaart zien. Ik kan echter geen gratis app vinden die dat naar behoren doet. Offline all in one maps maakt het beeld blokkerig in de dynamische opmaak en daardoor helaas niet bruikbaar. Tevens verstoort de dijk die naast mijn perceel ligt het dynamsiche beeld. Weet jij of het mogelijk is om een bereik van bijvoorbeeld -1m NAP tot +1m NAP mee te geven aan ahn.arcgisonline.nl image server? De hillshade met AH4 werkte niet, misschien heb ik nog een oude PDOK.aqx. Ik ga daar zo nog even naar kijken.

Het probleem in de PDOK.aqx is dat voor de rasterfunction, de namen zijn aangepast van AHN3 naar AHN4.

AHN4 met hillshade heb ik ook geprobeerd. Mijn perceel is dan egaal vlak grijs. Je ziet wel de sloot. Het probleem is dat op mijn glooiende perceel het laagste punt +0,58NAP is en het hoogste +0,88NAP. Ik wil graag het hele kleur bereik van blauw, groen, oranje gebruiken voor die 30cm.
Op mijn android telefoon kan ik de AHN viewer openen en de optie actuele positie aanzetten, alleen dan werkt het inzoomen niet, en staan er te veel hoge elementen om het perceel zodat het kleurbereik niet volledig voor de +0,58 t/m +0,88 kan gebruiken.

Hoi Martijn,

Ben je bekend met QGis? Daarmee zou je het betreffende AHN4-bestand kunnen downloaden en uitsnijden op je akker. Daarna de styling instellen zoals voor jou het handigst is, dan word die styling ook niet verstoord door andere hoge elementen (en kun je net zoveel overdrijven als je wil). Met behulp van QField kun je dat dan meenemen naar buiten. Of, als je QField een stap te ver vind gaan: op je laptop de plekken aangeven, maatvoering maken en dan buiten uitzetten. Afhankelijk van de uitgangspunten die je hebt (vaste herkenbare punten waarvandaan je kunt meten) is dat zeer waarschijnlijk nog nauwkeuriger ook dan uitzetten met je telefoon.

Is allemaal wel een beetje een learning-curve, maar het zou misschien een oplossing kunnen zijn?

1 like

Hi Stefan,

Bedankt voor je toelichting. QGis heb ik ooit eens mee gewerkt, maar daar moet ik weer induiken. Dat wil ik ook wel doen, maar voor nu zocht ik een sneller alternatief.
Bijgevoegd nog 2 screenshots van mijn telefoon. 1 van de AHN viewer en 1 van Google Earth.
Met de AHN-Vewer kom ik een heel eind, omdat je hier ook de optie huidige postiitie kan activeren. Alleen als die actief is, dan werkt het in en uitzoemen niet goed meer in de app op de telefoon. En daardoor werkt het niet makkelijk.
Het probleem met de google earth oplossing is dat ik het bereik van de AHN image server niet goed ingesteld krijg. Het is wat bewerkelijker omdat je wat moet exporteren en weer moet importeren.


Ik zie het ja. Hij wil elke keer weer zelf het zoomniveau instellen, in plaats van ingezoomd te blijven naar wat je zelf instelt, voor zover ik kan zien. De enige workaround die ik zo snel voor je heb, is de telkens aan en uitzetten. Werkt inderdaad niet makkelijk… Tsja. Daar heb ik zo gauw geen oplossing voor. Misschien dat @JBak hier iets over kan zeggen?

google earth zou ik niet echt op vertrouwen. Die zijn over het algemeen nogal onnauwkeurig, mede omdat ze wereldwijd opereren. Ik denk niet dat het zo erg is dat je je greppel op het land van de buurman gaat graven, maar je zou er maar zo eens 5 tot 10 meter naast kunnen zitten met google’s producten in combinate met een telefoon. En vermoedelijk is dat toch net iets teveel voor jouw doel…

1 like

Na een update doet de Nederlandse topografische kaart in de gratis app All-in-one OfflineMaps (en de niet-gratis app AlpineQuest) het weer. Om deze toe te voegen in de app:

  • Klik op het kaarticoon (2e linksonder)
  • Kies “Available maps”
  • Klik op “+”
  • Scroll naar “Netherlands Official PDOK Maps” onder het kopje “Local Maps”

Ik heb ook mijn configuratiebestandjes voor extra PDOK-kaarten bijgewerkt (BRT-A grijs, BGT omtrek, BGT iconen, BRT hoogte&relief, AHN4 hillshade, AHN DTM, AHN4 DSM, LVB 25 cm, Wandel- en Fietsroutes). Om deze toe te voegen in de app:

  • Download een van mijn aqx-bestanden: http://jochem.lesparre-dewaal.nl/download/aqx/ (let op: de mobiele versie van de internetbrowser Chrome hernoemt het bestand naar .xml waardoor het lastiger te openen is met de app)
  • Open het aqx-bestand (en kies dat je telefoon daarvoor OfflineMaps moet gebruiken)
1 like