Ik kreeg een vraag van een kennis: zijn buren hebben Kadaster ingeschakeld om “erfgrenzen” ter plekke in achtertuin te bepalen. Iemand is langs geweest en heeft “piketpaaltjes” geslagen. Echter liggen deze zodanig dat 20cm van hun perceel nu in tuin buren ligt. Er is stukje “opgegeten”.
Wat ik kan zien door laatste BAG, BGT Panden, en BRK-DKK te combineren, lijkt dit niet te kloppen.
Zie plaatje, links polygoon schuur uit BAG Panden (of identiek uit BGT) en BRK-DKK Grenzen, rechts de reconstructie door Kadaster (rode stippellijn). De schuur (met ster) ligt oorspronkelijk precies op erfgrens, maar na reconstructie door Kadaster (rechts) niet meer. Ook op luchtfoto ligt schuur rechterzijde precies tegen perceelgrens.
Nu betreft dit huizen/percelen uit 1924. Kan het zijn dat toen niet goed ingemeten is? Ik heb geen landmeetachtergrond, maar vind interessant probleem. Als ik bijvoorbeeld de hele perceelgrens, midden in plaatje hieronder bekijk, met schuur met sterretje, zie ik dat de grens niet precies Noord-Zuid loopt. Op rechtertekening boven (rode stippellijn) lijkt dat wel. Als je natuurlijk vanaf een punt onder/aan zuidkant een rechte lijn Z-N trekt kom je natuurlijk meer links t.o.v. schuur uit. Maar zo simpel kan dit toch niet zijn?
Luchtfoto met BAG Pand en BRK-DKK