Hoi Lars,
Het is denk ik wel goed om je even te realiseren dat de verschillende tools die hier genoemd worden, wel echt verschillende zaken opleveren.
Een convex of concave hull levert alleen een polygoon om andere objecten (de lijnen in jouw geval), dus dan is het afhankelijk van wat die oorspronkelijke lijnen voorstellen.
De isochronen-tool van Openroute Service (ORS) levert een vereenvoudigde polygoon op, die aangeeft hoe ver je vanaf een bepaald punt kunt komen als je een x aantal kilometers of een x aantal minuten rijd, loopt of fietst. Maar daarbij is het wel belangrijk je te realiseren dat dat bepaald word op basis van een gewone verkeersdeelnemer, en de gegevens die in Openstreetmap (OSM) zitten. Maar een TAS met Prio 1 (en zelfs met Prio 2) mag meer dan de gewone verkeersdeelnemer, wat dus meteen beinvloed hoever die TAS kan komen binnen een bepaalde tijd, maar ook op welke plekken. Bij de standaard berekening van een isochroon voor een auto zullen bijvoorbeeld fietspaden niet meegenomen worden, terwijl een Prio 1 hulpverleningsvoertuig daar wel over mag rijden. En dat beinvloed dus de uiteindelijke polygoon die berekend zou moeten worden.
Het is dus goed om nog eens te kijken naar de achterliggende informatievraag van deze cursist (waarom wil je die polygonen hebben). Als dat bijvoorbeeld is omdat ze alle Verblijfsobjecten binnen die uitrukgebieden willen opvragen uit de BAG, dan voldoet een concave hull prima.
Als ze aanrij-tijden willen berekenen, dan word het dus een heel ander verhaalâŠ