Grond punten verwijderen van AHN4 ruwe raster (DSM)

Hallo,

Is het mogelijk om de grondpunten / maaiveld punten van het AHN4 0,5 meter ruwe raster (DSM) bestand weg te filteren? Zodat alleen de niet-maaiveld objecten (bomen, gebouwen, bruggen en andere objecten) overblijven?

In QGIS heb ik gekeken naar de “raster calculator” tool, om de DSM met de DTM te vergelijken, alleen krijg ik hier niet de resultaten uit die ik wil.

Met de ruwe data in Geotiles gaat dat wel. Via classificatie.
Ik weet even niet of DSM geclassificeerd is.

Als je de puntenwolk download kan je in Qgis/FME lastools (gratis) gebruiken om de puntenwolk op te splitsen in grond en niet-grond punten.

Het lijkt mij dat voor pixels die uitsluitend ‘grond’ bevatten de DSM = DTM. Echter, één enkel niet grond punt maakt de DSM en DTM meestal minstens subtiel anders, denk aan een klein struikje of hoek van een boom of gebouw.

Ik ben wel benieuwd wat je wel kreegn @knu2? Met een vergelijking (DSM = DTM)*DSM * sqrt(-2*(DSM!=DTM)+1) of iets dergelijks verwacht ik een plaatje met alleen de gelijke pixels.

Van het AHN is de puntenwolk geclassificeerd, dat wil zeggen dat ieder afzonderlijk punt een klasse grond, bebouwing, kunstwerk, water of overig is toegekend. Met de juiste tools voor puntenwolken (zoals eerder genoemd) kun je zelf bepalen welke klasse je eruit wilt halen. Op basis van de bestaande rasters kan dat niet. Het DTM is gemaakt op basis van de punten uit klasse grond. Het DSM is gemaakt op basis van de punten uit alle klassen behalve water. In deze laatste is de hoogte van de rastercel dus gebaseerd op meerdere klassen binnen die cel.

Bedankt voor alle reacties!

Met de AHN puntenwolken kan ik in CloudCompare inderdaad de klasse overig selecteren en dan krijg ik o.a. de bomen te zien.

@geotiles met de formule krijg ik de overlap punten te zien. Het wegfilteren van de grondpunten uit de DSM lijkt niet echt mogelijk met een formule, omdat je dan ook de boom-punten wegfiltert mocht er overlap zijn.

Aan de reacties te zien is het misschien toch verstandiger om naar de point clouds te kijken ipv de raster bestanden.

In CloudCompare kan een hoop: Rasterize - CloudCompareWiki .

Een boom(punt) zal toch altijd hoger liggen dan een grondpunt? In dat geval is het omdraaien van de formule toch voldoende om alle ongelijke pixels te vinden. Die moeten dan wel door niet grond zijn beïnvloed.