Grondplan verdwenen kerk reconstrueren

In Blerick is in de Tweede Wereldoorlog een en ander vernield, onder andere deze kerk:

Ik heb zelf een plaatje met hogere resolutie.
Dit grondplan wil ik uittekenen met de juiste maten zoals ze in de tekening staan. Ik hoop dat ik er uit kom :wink: Vervolgens wil ik dit als XY-bestand exporteren en bekijken hoe ik alles kan inpassen in de huidige digitale kaart in Qgis.
Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen? Om te beginnen moet ik een tweedimensionele technische tekening maken maar waarmee?
Autocad heb ik niet.

Ik kan omgaan met JOSM waarmee Openstreetmap wordt bewerkt. Hiemee kan ik tot op zekere hoogte een tekening met maten maken. Echter is het zo dat als ik in JOSM twee lijnen 600 cm uit elkaar zet, en ik zet er nog een lijn op 600 cm bij, dan zijn lijn 1 en 3 niet 1200 cm van elkaar verwijderd. Dit heeft vermoedelijk met de aardkromming te maken. Ik wil hier geen problemen mee dus het eerste grondplan moet in platte X-Y. (is dat niet euclidisch?)

Een CAD applicatie is wel het handigst. Misschien met een trial versie?

1 like

Een CAD zal inderdaad het makkelijkst zijn, maar QGis kan het ook. JOSM: Niet doen, die werkt standaard in EPSG:3857. En je wil in EPSG:28992 werken, want de eenheid daarvan is meters, en dit veldwerk is ook in meters.

Vervolgens word het een kwestie van het veldwerk reconstrueren, en daarna met een gelijkvormigheidstransformatie op z’n plek leggen. Grootste probleem daarbij zal waarschijnlijk zijn dat je de referentie-punten die op het veldwerk zijn gebruikt, terug moet zien te vinden in een (recente) kaart. https://www.topotijdreis.nl/ kan je daarbij helpen, je kunt de individuele jaren ook afzonderlijk laden als achtergrond in QGis.

1 like

Mooi project!
Je kunt het ook andersom proberen: eerst de afbeelding op coördinaten leggen in QGIS, en vervolgens in QGIS de kerk reconstrueren. Waarschijnlijk is een deel van de kadastrale grenzen nog steeds aanwezig, en met een beetje geluk kun je die gebruiken om de afbeelding in te passen (met Georeferencer).

2 likes

Een kadastraal veldwerk is niet op schaal getekend (sommige details kunnen bijvoorbeeld sterk overdreven zijn), dus daarvoor gaat georefereren niet werken.

2 likes

Ach, natuurlijk… Foutje, bedankt… Succes!

1 like

Ik wil niet aan de trialversie. Zo heb ik laatst een gebouw gereconstrueerd in Sketchup. Dat was keihard werken om iets fatsoenlijks gedaan te krijgen in Sketchup en nu ik weet hoe het moet doet het programma het niet meer.
Dus ik heb liever werkende freeware.

Inderdaad krijg ik de tekening prima gegeorefereerd en een aantal maten die op de tekening staan kloppen nog steeds, 121 jaar later. Als ik nu wist hoe ik een lokaal assenstelsel aan de meetpunten zou kunnen vasthangen dan kwam ik al verder.