Groter gebied 3D BAG

,

Hallo!

Voor een project wil ik een groter gebied in 3D hebben om een vogelvlucht te maken. Is het mogelijk om meerdere kaartbladen te selecteren en downloaden in de 3D BAG om er één obj-bestand van te maken? Als ik alle losse obj-bestanden moet downloaden en importeren kost me dat veel werk. Dit is voor mij de makkelijkste optie.

Een andere optie is de WFS. In QGIS laadt de WFS maar voor een deel, slechts een aantal vlakken. Doe ik iets verkeerd?

Ik heb ook alle gpkg-bestanden gedownload van de kaartbladen die ik wil en die geïmporteerd in QGIS. Ik krijg er alleen geen bruikbare exports uit die ik in andere programma’s kan importeren. Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

Alvast bedankt.

Citygml is best wel lastig. Ik ben op zoek geweest om dit te converteren naar ifc. Ik denk dat ifc veelzijdiger is als .obj dat naar mijn weten enkel en alleen geometrie omschrijft. Op deze manier gaat het redelijk. Je kunt json batch converteren en ifc mergen. Met verschillende soorten software. Wellicht heb je er wat aan.

https://blueai.nl/wp-content/uploads/2021/05/3D-BAG.pdf

Hi @Coen, if case you haven’t solved the problem yet, I suggest to look into cjio (GitHub - cityjson/cjio: CityJSON/io: Python CLI to process and manipulate CityJSON files).

Then I would:

  1. Download the CityJSON tiles needed.
  2. Extract the Lod 2.2 from them with cjio extract_lod
  3. Merge all the Lod 2.2 CityJSON tiles into one with cjio merge.
  4. Convert the merged CityJSON into OBJ with cjio export.

But, if you have many tiles, you’ll need a lot of memory in your computer for merging and converting.