Handleiding WFS in R

Hallo iedereen,

Ik ben me sinds vandaag in de wonderlijke wereld van WFS aan het begeven. Ik zie en weet dat dit veel in QGIS wordt gedaan, maar zou dit graag in R willen doen. Ik ben bekend met beide, maar vind het werken in R veel fijner.

Ik heb al een paar posts gezien over hoe data binnen R kunt gebruiken dmv WFS, maar het is me nog onduidelijk wat het allemaal betekent en hoe ik iemands code kan aanpassen naar mijn eigen wensen. Ik zie dat er al wel handleidingen zijn voor QGIS, maar vroeg me af of iemand ook wat achtergrond info heeft voor WFS en R.

Het is me al gelukt om data in te laden, maar ik zou graag meteen wat specifieker willen zijn. Een voorbeeld: ik ben nieuwsgierig naar grote panden (groter dan 500m2) in het buitengebied van Zaltbommel. Is het mogelijk om BAG-panden te selecteren op basis van andere polygon? Ik weet dat het mogelijk is dmv een bbox, maar ik weet niet of dat te combineren valt met andere filters (zoals bijvoorbeeld het oppervlak van het pand).

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb verwoord. Mochten er andere opmerkingen zijn, dan sta ik daar natuurlijk voor open!

Cheers,
Nick

1 like

Hoi Nick,

Je zou eens kunnen kijken naar de tutorial Spatial Analysis in R with Open Geodata die Willy Tadema (@FrieseWoudloper) en ik een paar jaar geleden hebben opgesteld. (Ja, al weer bijna 4 jaar geleden…)
Daar staat in ieder geval ook een hoofdstuk over WFS in R in.
In de GitHub repository staat een PDF bestand, maar ook de broncode van het document als Rmd file.

Wellicht wat gedateerd. Maar misschien toch nuttig?

Als je zelf tot interessante nieuwe inzichten komt, dan kun je die altijd delen in dit forum.

Groet,

Egge-Jan

3 likes

Hoi Egge-Jan,

Heel erg bedankt voor je reactie en de link! Dit is inderdaad een fijne tutorial waarmee ik verder aan de slag kan.
Mochten anderen dit bericht lezen en delen hoe zij WFS in R gebruiken, dan hoor ik dat ook graag!

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.