Graag wil ik gebruik maken van GeoServer. Hiervoor heb ik de platform independent binary gedownload van GeoServer 2.18.2 en deze installatie-instructie gevolgd. Daarin loop ik tegen het volgende probleem aan. Na stap 8 (CLI: sh startup.sh), krijg ik de volgende melding:
The JAVA_HOME environment variable is set but JAVA_HOME/bin/java
is missing or not executable:
JAVA_HOME=/usr/libexec/java_home
Please either set JAVA_HOME so that the Java runtime is JAVA_HOME/bin/java
or unset JAVA_HOME to use the Java runtime on the PATH.
Probleem
Ik heb de volgende stappen ondernomen:
Voorafgaand aan de installatie Java geüpdatet naar Java 1.8.0_281.
Maar, controleer ik via de CLI de versie (java -version) dan krijg ik de volgende melding:
Unable to locate an executable at "/usr/libexec/java_home/bin/java" (-1)
Type ik vervolgens: /usr/libexec/java_home:, dan krijg ik:
Vervolgens lees ik dit antwoord op StackOverflow. De opmerking onderaan de post is volgens mij relevant voor mijn situatie:
An important variation is the setup you get if you start by installing Apple’s Java and later install Oracle’s. In that case Step 2 above will give you
Misschien niet antwoord dat je zoekt, maar ik zou aanbevelen Docker Desktop te installeren, bijv via Homebrew, en dan een GeoServer Docker container van, bijv deze Docker gebruiken. Bij mijn weten wordt Java niet meer door Apple ondersteund, in ieder geval hoef je je systeem niet te vervuilen en kun je gemakkelijker upgraden naar nieuwe GeoServer versies, koppelen met PostGIS container etc. Is eenmalige investering die zich op termijn uitbetaalt. Ook als je bijv later op een echte server wilt uitrollen. Just – ook Mac OS X.
Dat is inderdaad niet het antwoord dat ik zocht, maar waarschijnlijk wel het antwoord waar ik behoefte aan had ;). Ik ga er eens induiken! Systeemvervuiling en upgraden zijn voor mij wel belangrijke en relevante voorwaarden namelijk.
Installatie via $ brew cask install docker, is deprecated vanaf v2.6.0 en disabled vanaf v2.7.0 (december 2020, zie: release notes en discussie ). Je zult de volgende melding krijgen:
Error: Calling `brew cask install` is disabled! Use brew install [--cask] instead.
Hiermee slaagt de installatie, maar kan ik desondanks docker niet openen vanwege een verouderd OS (ik kan niet meer upgraden helaas):
Ik zou inderdaad graag gebruik maken van Docker, maar zoals ik in mijn vorige post probeerde uit te legen, is dat voor mij op dit moment geen optie. Ik had docker geïnstalleerd, maar kan het vervolgens niet draaien. De minimale systeemvereisten zijn hoger dan wat ik maximaal kan draaien:
macOS must be version 10.14 or newer
Ik zit met 10.12 helaas aan de max op dit moment, vandaar mijn herhaalde vraag
Ok, is die eis voor laatste Docker for Mac versies. Heb tot voor kort (dec 2020) Docker for Mac op zelfs El Capitan (10.11) gedraai, niet via Homebrew. En daarvoor zelfs Docker onder Ubuntu in VirtualBox op zelfde Mac(Book Pro 2016). Maar er is ergens een HW-limiet voor “oude” Macs hoever je kunt upgraden, plus permissie-issues voor laatste versies.
Met direct Java op Mac moeten toch anderen hier je zien te helpen.