Healthcheck dataservices

Als intermediair voor onze klanten willen we graag healthchecks inrichten zodat wij kunnen zien of de te bevragen service beschikbaar is.
Dit wordt ook vaak een ping test genoemd.
Wij willen dit via een ping/healthcheck doen zodat dit makkelijk te onderscheiden is van de reguliere bevragingen.
Tot nu toe heb ik nog niet kunnen ontdekken of de verschillende API’s een dergelijke ping test aanbieden.
Weer iemand of dergelijke ping/healthchecks beschikbaar zijn?

Zoek je iets als dit?

De meest gebruikte OGC webservices kennen geen specifiek healt endpoint. Het opvragen van capabilities (get capabilities) wordt vaak gebruikt voor dit doel. Vaak richten leveranciers van services zelf status pagina’s in, zo is bijvoorbeeld de actuele beschikbaarheid van PDOK services te vinden op https://www.pdok.nl/status-overzicht.

bedankt voor jullie snelle reacties, we gaan ermee aan de slag

Als een van de ontwikkelaars van GeoHealthCheck (GHC) kan ik natuurlijk dit Open Source product van harte aanbevelen :slight_smile:. Ook ik was ooit op zoek naar een OGC service “ping”, en ben op GHC gestuit (en als ontwikkelaar gebleven).

Om (OGC) web-diensten op o.a. beschikbaarheid (breder is Quality-of-Service, QoS) te controleren, is het belangrijk een aantal zaken te realiseren: bijv een positieve GetCapabilities check garandeert niet dat de feitelijke service bijv WMS-kaartopvragen ook functioneren. Bijv PDOK heeft m.i. zelfs een aparte service lopen om Capabilities documenten min of meer statisch te genereren, terwijl voor een kaartopvraag bijv een connectie naar een database gelegd moet worden. Ook hebben OGC web-diensten hun eigen foutafhandeling binnen het HTTP protocol, waardoor het lijkt dat de dienst functioneert (200 response) . Bijv een kaartdienst kan een “Exceptie-document” teruggeven, of zelfs de foutmelding in het plaatje weergeven…

Deze GHC presentatie geeft inzicht over bovenstaande problemen (en waarom uitgebreidere checks nodig zijn). GHC kan ook als cloud-dienst afgenomen.

1 like