HERINNERING: Nieuwe TOPraster services op PDOK

Zoals aangegeven in een eerder nieuwsbericht zijn er nieuwe topraster services beschikbaar bij PDOK. De oude services zijn nog maar tot 26 oktober dit jaar beschikbaar.

Spoedig switchen

Mocht u nog gebruik maken van een service via de oude URL’s dan verzoeken wij u deze met spoed aan te passen naar de nieuwe URLs. De oude URL’s beginnen met https://geodata.nationaalgeoregister.nl/. De nieuwe URL’s kunt u vinden op de dataset pagina.

Het lijkt erop dat we met het gebruik van de nieuwe URL minder ver kunnen inzoomen dan voorheen. Kan dat kloppen? Het gaat mij dan specifiek om de Top25.

Hallo @Carolien,
Dit is ons intern Kadaster ook opgevallen.
We hebben deze vraag ook aan PDOK gesteld.
Wanneer we een antwoord hebben, zal ik dat hier ook laten weten.
CC: @Mart_PDOK, @Rob_PDOK

1 like

Hoi @Carolien,

De oude topXraster service is uitgezet. Ik heb nog wel de oude configuratie gevonden. Daaruit blijkt dat je nu juist verder kan inzomen voor top25raster.

top25raster min max
oud 6000 50000
nieuw 4000 50000

De huidige waardes kan je ook terug zien in een getcapabilities request en dan even de juiste layer opzoeken: top25raster.

Als ik de wms gebruik in qgis en in en uit zoom, dan werkt top25raster precies binnen deze waardes.

Hallo @Carolien,
We hebben dit issue ook gesproken met Esri en daaruit is een verklaring en een oplossing gekomen.
In het onderzoek naar dit issue is ook naar het verschil met Qgis gekeken.

We hebben ons geconcentreerd op zoomniveau 1:12.000: dit zoomniveau is de ondergrens van de TOP50raster en werd in ArcGIS software niet weergegeven en in Qgis wel.
De sleutel zat in het request vanuit QGIS vergelijken en de responses in de browser/fiddler bekijken op schaalniveau 1:12000. Requests geven geen schaalniveau mee, maar wel een bounding box. Hier wordt namelijk gestuurd.

De request die vanuit Qgis wordt gestuurd:
https://service.pdok.nl/brt/topraster/wms/v1_0?SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetMap&BBOX=122190.0770779172017,543858.1312386352802,128536.9020843908947,547798.3062426542165&CRS=EPSG:28992&WIDTH=1999&HEIGHT=1241&LAYERS=top50raster&STYLES=&FORMAT=image/png&DPI=96&MAP_RESOLUTION=96&FORMAT_OPTIONS=dpi:96&TRANSPARENT=TRUE

Resultaat: TOP50raster wordt getoond

De request die vanuit ArcGIS Pro wordt gestuurd:
https://service.pdok.nl/brt/topraster/wms/v1_0?SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetMap&CRS=EPSG:28992&BBOX=119161.163322326669003814,484915.544831089733634144,124533.27406654815422371,488490.601981204061303288&WIDTH=1692&HEIGHT=1126&LAYERS=top50raster&STYLES=&EXCEPTIONS=XML&FORMAT=image/png&BGCOLOR=0xFEFFFF&TRANSPARENT=TRUE

Resultaat: TOP50raster wordt niet getoond

De verschillen in de requests zijn dikgedrukt.

Uiteindelijk is het gelukt om een visueel respons te krijgen door de paramater map_resolution=96 toe te voegen aan de request van ArcGIS Pro. ArcGIS Pro geeft standaard geen Map_Resolution parameter mee.

Wanneer deze parameter aan de URL toegevoegd wordt, wordt de kaart ook op 1:12.000 getoond.
Het toevoegen van de parameter kan ingesteld worden in de ArcGIS software. Het moet alleen wel per laag ingesteld worden, dus dat is redelijk bewerkelijk.

We zijn nog in gesprek met PDOK over deze parameter.
In de OGC WMS standaarden is de parameter MAP_RESOLUTION niet opgenomen. Dit lijkt een parameter te zijn die eigen is voor MapServer WMS: MAP_RESOLUTION parameter · Issue #5350 · MapServer/MapServer · GitHub

Vraag aan PDOK:
Is het mogelijk om deze parameter default de waarde 96 te geven wanneer er een request zonder deze parameter gedaan wordt? (de default lijkt 72 te zijn, en dat geeft geen visuele output op de kleinere schaal).
En is het wenselijk om een andere defaultwaarde te gebruiken?

Zie ook:

CC: @EricCornet

1 like

Bij PDOK hanteren we de OGC standaarden waarin een resolutie van 0.28 x 0.28 mm wordt aangehouden. Wat neerkomt op circa 91 dpi. Zie bijvoorbeeld ook de WMS 1.3.0 specificatie (pdf alert), wat ook in de WMTS spec wordt beschreven: OGC Two Dimensional Tile Matrix Set and Tile Set Metadata. Het is dus niet wenselijk om een andere default waarde te gebruiken. Om precies te zijn in de WMS spec:

For the purposes of this International Standard, the common pixel size is defined to be 0,28 mm × 0,28 mm. Because arbitrary clients can request maps from a server, the true pixel size of the final rendering device is unknown to the server.

Waarbij in de WMTS spec nog dit wordt genoemd:

NOTE 2 Since the 1980s, the Microsoft Windows operating system has set its default standard display pixels per inch (PPI) to 96. This value results in an approximated 0.264 mm0.264 mm per pixel. The similarity of this value with the actual 0.28 mm0.28 mm adopted in this Standard can create some confusion.

Schaalgetallen in software die WM(T)S tonen zijn op beeldschermen een interpretatie van hoe dit op beeldschermen wordt getoond. Het zal geen accurate schaal zijn. Hooguit bij toeval. Zie 7.2.4.6.9 Scale denominators uit de WMS 1.3.0 specificatie (pdf alert).

MAP_RESOLUTION is dus geen onderdeel van de WMS specificatie. Er is geen parameter in de specificatie die dit mogelijk maakt/voorschrijft. We staan vooralsnog het gebruik toe (hier lekt onze Mapserver implementatie door), en hebben geen plannen om breder gebruik mogelijk te maken van DPI aanverwante parameters om bovenstaande redenen (geen onderdeel van de spec, het is een interpretatie).

2 likes

Kleine technische aanvulling op het verhaal van Daniël:
QQis geeft default 3 extra (niet-OGC-standaard) parameters mee, die alle drie de DPI-waarde van het GetMap request aangeven.

  • DPI=96 (voor QGis server)
  • MAP_RESOLUTION=96 (voor UMN Mapserver)
  • FORMAT_OPTIONS=dpi:96) (voor Geoserver)
    In te stellen onder de WMS/WMTS options van een connectie in QGis, default staat op “all”, dus alle bovenstaande drie)
2 likes

Waar kun je dat precies instellen dan? Ik zie dat nergens terug in mijn QGis 3.28.4-Firenze…
Ik zie ze dmv F12 inderdaad wel langs komen, wat mij betreft mogen die uit - denk niet dat die iets doen met de PDOK-services…

Dank je wel voor jullie uitgebreide reactie, Daniel en anderen.

1 like

@sbjager hier kan je dat instellen bij het instellen van een WM(T)S kan je een DPI-Modus kiezen. Als je dat niet wilt kan je die uit zetten:

1 like

Ik zou deze optie vooral NIET uitzetten in Qgis.
Ik heb hem zojuist op uit gezet en dan geeft de TOPraster WMS hetzelfde gedrag als in ArcGIS.
In zoomen tot het niveau dat de capabilities aangeven (MinScaleDenominator) is dan niet meer mogelijk. De TOP25raster kaart geeft pas een beeld vanaf 1:6.667 (in capabilities staat 1:4.000) en laat een beeld zien tot 1:83.333 (in de capabilities staat 1:50.000). Beide een factor 1,6666666 verhoogd.