Hillshade of shaded relief

wat is het verschil tussen hillshade en shaded relief ?

Voor zover ik weet is dat hetzelfde: een shaded relief kaart (of overlay) is een speciaal geval van relief kaart waarbij de schaduwwerking van de zon (vaak uit NW) op een DEM als AHN wordt gebruikt (andere zijn bijv hoogtelijnen- en/of feature- dichtheid). “Hillshading” is het proces om tot een shaded relief kaart te komen, maar wordt ook vaak apart als term gebruikt.

Via zoekmachines is e.e.a. te vinden…Onder stukje OpenTopo nabij Posbank met hillshading (dank aan Frank Steggink) en hoogtelijnen:

imagedichtheid

ja, dat dacht ik ook.
Maar als je naar de ahn-viewer gaat:
ArcGIS Web Application , en je zoomt een beetje in. Dan kies je in de “lijst van lagen”
“ahn2 maaiveld hillshade”. Dan krijg ik de hillshade die ik gewend ben als ik in qgis via - raster - analyse van ahn geotiffs een hillshade maak. Grijstinten.
maar je kunt ook kiezen voor “ahn2 maaiveld shaded relief, dynamische opmaak”. als ik dat doe krijg ik iets compleet anders. Ik weet niet welke instellingen daarvoor gebruikt zijn. en ik kan het ook niet reproduceren op mijn eigen PC met qgis.

Het shaded relief is volgens mij een hillshade zoals we dat kennen uit de GIS software maar dan niet in grijstinten. Het levert een mooi plaatje op en de hoogteverschillen komen er net iets prominenter uit.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met “ik zie iets compleet anders” , ik zie namelijk een ingekleurde hillshade. Misschien kun je een afbeelding maken van wat je ziet?