Historische locaties publieke voorzieningen

Hoi,

Bij Follow the Money en De Groene zijn we bezig met een verhaal over de verschraling van de publieke voorzieningen in Nederlandse gemeenten. Daarvoor hebben we o.a. de historische locaties (vanaf circa 1980) nodig van politiebureau’s, gemeentehuizen, zwembaden, bibliotheken, buurthuizen, ziekenhuizen, etc. Nu blijken die nog erg lastig te vinden te zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat sommige van die voorzieningen niet terug te vinden zijn, bijvoorbeeld in een aantal geo-databases. Heeft iemand een suggestie waar ik dit soort gegevens kan vinden?

Groet en dank,

Dimitri

In de Provincie Gelderland is het Geldersch Archief. Die kan je wellicht benaderen voor informatie en topografische kaarten hebben die soms nog wel op papier. Misschien zelfs al digitaal benaderbaar. Ik neem aan dat andere provincies een vergelijkbare instantie hebben.

Ja dat is zeker een optie. Dank.
We zijn ook aan het kijken naar oude gedigitaliseerde telefoonboeken. Dat is ook een rijke bron aan informatie. Ik heb in ieder geval een paar oude cdfoons op de kop getikt en er zijn ook ingescande telefoonboeken beschikbaar uit de jaren tachtig en zeventig en we bekijken de mogelijkheid om via bijvoorbeeld Tesseract de data daaruit te krijgen.

Op de topografische kaarten (Basisregistratie Topografie, BRT) staan gemeentehuizen, politiebureau’s en postkantoren met symbolen weergegeven. Zwembaden, ziekenhuizen e.d. worden ook vaak weergegeven (tegenwoordig met een symbool, vroeger meestal als tekst). De vraag is hoe volledig dit is. Van de laatste jaren zijn via PDOK.nl vectorbestanden beschikbaar waarin je automatisch kan zoeken. Voor de grafische weergave als rasterbestanden kun je op topotijdreis.nl kijken. Dit gaat ver terug in de tijd maar alleen de laatste jaren vinden jaarlijks updates plaats. Vroeger werd er maar eens in de 10 jaar een update gedaan.

Je kan ook even bij het CBS kijken. In de wijken/buurten kaarten zit vaak een ‘gemiddelde afstand tot’ statistiek. O.a. voor scholen, bibliotheken en zwembaden. Ik denk dat je veilig kan aannemen dat als deze afstand groter wordt, de voorzieningen ‘verschralen’ zonder dat je de exacte locatie weet (uiteraard heb je nog wel het issue van kwaliteit vs kwantiteit). Op PDOK gaan deze statistieken tot 2009. Maar via het CBS is er vast ook oudere data beschikbaar (bijvoorbeeld Nabijheidsstatistieken per wijk/buurt).

Ja die hadden we gevonden inderdaad. We hoopten het wat visueler te kunnen presenteren. Maar het is zeker een goede bron. Dank.

1 like

Buurten en wijken kun je visualiseren op de kaart: zie onder andere Geoservices
En die nabijheidsstatistieken kun je dan weer aan de kaartgeometrieen knopen, zodat je die op de kaart kunt weergeven.

Je zou dan kleurenschalen kunnen gebruiken bijvoorbeeld. Vrijwel alle data heeft ergens een vorm van locatie, en kun je dus met behulp van een kaart tonen. In sommige gevallen kost dat wat meer moeite dan in andere gevallen, maar je kunt altijd vragen stellen op dit forum :wink:

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.