Hallo Allemaal,
Ik heb een interessant vraagstuk waar mijn collega’s en ik niet helemaal uitkomen. Wij proberen namelijk de BGT op te splitsen per jaartal van 2016 tot en met 2023, hopelijk ben ik hier op de juiste plek voor nieuwe inzichten en mogelijk een oplossing of verklaring.
Ik heb de BGT met hierin de gehele wijzigingshistorie als geodatabase gedownload vanuit de Esri_NL_Datasets group van arcgis. Deze heb ik ingeladen in Arcgis pro, vervolgens heb ik de volgende lagen gecombineerd tot één laag, want ik probeer voornamelijk het oppervlak verharding inzichtelijk te maken:
- bgt_ondersteunendwegdeel__ondersteunendwegdeel_grijs
- bgt_wegdeel__wegdeel_grijs
- bgt_scheiding__scheiding
- bgt_overigescheiding__overigescheiding
- bgt_overbruggingsdeel__overbruggingsdeel
- bgt_onbegroeidterreindeel__onbegroeidterreindeel
Aan de standaard BGT data heb ik zelf een field (MAX_LV_publicatiedatum toegevoegd met hierin per elk uniek id uit het veld “identificatie_lokaalID” de maximaal waarde van LV_publicatiedatum. Om volgens mij zo enkel het meest actuele object uit te filteren op 31 december 2016 volgens het filter op de afbeelding hieronder:
Maar waar ik vervolgens tegen aan loop na het toepassen van dit filter is dat er nog een groot aantal dubbelingen in de geometrie overblijven. Een deel hiervan betreft viaducten etc, deze zijn logisch te verklaren via field “relatieveHoogteligging”, maar ook zitten er objecten tussen met unieke ID’s in field identificatie_lokaalID die grotendeels overlappen en bijna dezelfde oppervlakte hebben en die in objectEindTijd en tijdstripregistratie/eindregistratie elkaar op lijken te volgen (een mutatie fout misschien?).
Bijvoorbeeld deze twee id’s: L0004.752dd8959cd245448b413a747e0524ff, L0004.dc2d5bce890a488a8dd4156f486170e1
Als ik de toelichting bij de BGT goed begrijp zou iedere mutatie hetzelfde identificatie_lokaalID moeten ontvangen behalve als er splitsing of samenvoeging plaatsvind?
Dus mijn vraag is: Heeft iemand misschien inzicht in waar ik iets fout doe of misschien een andere oplossing om te zorgen dat ik een specifiek moment in tijd kan uitfilteren zonder of met minimale te verantwoorden dubbelingen.
Als jullie nog meer info nodig hebben dan hoor ik het graag. Ik zal maandag weer naar de post kijken en eventuele vragen beantwoorden. In ieder geval alvast bedankt en fijn weekend!