Hoe begroeiing van bebouwing te onderscheiden in AHN3 data?

Beste Lezer,

Voor een architectuur project willen de zon inval in bepaalde gebieden berekenen.

Bomen en gebouwen blokkeren schaduw inval maar doen op verschillende manieren. Zon kan immers nog onder de boom doorschijnen (en natuurlijk door de blaadjes)

Deze objecten willen we op een andere manier meenemen in onze berekening en daarom zou ik bebouwing willen kunnen onderscheiden van bomen en andere begroeing.

Is hier een standaard manier voor?

Zouden de Laz puntenwolken hier bijvoorbeeld bij kunnen helpen?
Of is er reeds een dataset waar alleen de bebouwing van NL instaat? In dat geval zou ik deze data set kunnen combineren met de AHN3 DTM (maaiveld) rasters.

Hartelijk dank,
Groet

Jorrit

Je kan de gebouwcontouren uit de BAG/BGT, 3D basisvoorziening en het bomenregister (Overzicht van alle bomen van Nederland) gebruiken om de gebouwen van de vegetatie en andere objecten te onderscheiden. Nadeel is dat AHN veel minder actueel is en je dus problemen met nieuwe en verdwenen gebouwen en bomen kunt verwachten.

Andere optie is om de ruwe puntenwolken van AHN met software (bijvoorbeeld http://lastools.org/) te classificeren in vegetatie en gebouwen.

Hi Jochem,

dank voor je antwoord. Nog 2 vragen, voor dat ik er helemaal induik:

Weet je of het classificeren via lastools automatisch gaat?
Verder zie ik dat de punten in de Laz bestanden van AHN3 al geclassificeerd zijn naar: maaiveld, bebouwing, water, kunstwerk of overig. Valt begroeiing dan onder overig?

Hartelijk dank weer!

Het is al weer een aantal jaar geleden dat ik lastools gebruikt heb. Het classificeren bestaat uit een paar stappen (command line commando’s). Ik geloof dat je eerst de grondpunten moest laten detecteren en daarna de overige punten kunt laten classificeren op gebouw, vegetatie en overig. Er zijn een aantal instellingen zoals gebouwgrootte die invloed hebben op het resultaat. Vegetatie wordt herkent door de grote variatie in de hoogte van de punten. Een dakoverstek werd daardoor soms ook als vegetatie geclassificeerd. Het zou dus nuttig kunnen zijn om de classificatie van AHN3 te gebruiken en daarin alleen de overige punten door lastools te laten classificeren op vegetatie en overig-overig, zoals auto’s, vuilcontainers enz.

In de AHN3 Laz zijn al classificaties aanwezig voor maaiveld, gebouwen, kunstwerken en overig. Laszip kan ook gebruikt worden om de data naar classificatie op te splitsen.