Hoe bepalen wat de vigerende enkelbestemming is

Hoi,
Ik heb de gml van de enkelbestemmingen gedownload en ingelezen in een postgis database. Nu probeer ik van een BRK perceel te bepalen welke enkelbestemmingen hierop vallen. Op veel plaatsen in Nederland meerdere enkelbestemmingen over elkaar heen. Hoe bepaal ik wat de vigerende enkelbestemming is?
Ik heb tot nu toe zelf de volgende where clause bepaal, maar deze geeft nog steeds meerdere enkelbestemmingen op dezelfde plaats:

where dossierstatus != ‘in voorbereiding’
_ and dossierstatus != ‘niet in werking’_
_ and dossierstatus != ‘vevallen’_
_ and planstatus != ‘ontwerp’_
_ and planstatus != ‘concept’_
_ and planstatus != ‘voorontwerp’_
_ and not historisch_

Welke voorwaarden moeten nog meer toegevoegd worden aan de where clause of heeft iemand betere ideeën?

Groet,
Arno

Dag Arno,

Dit is helaas niet eenvoudig te beantwoorden. ‘De’ vigerende enkelbestemming is van een heleboel factoren afhankelijk en soms zijn er ook meerdere enkelbestemmingen op dezelfde locatie welke in gezamenlijkheid beoordeeld moeten worden. Dat hangt dan samen met bv een gerechtelijke uitspraak waardoor slechts een deel van een plan van toepassing is. Om deze reden hebben wij in Ruimtelijkeplannen.nl een keuzehulp ingebouwd om de gebruiker beter te ondersteunen in de wirwar van plannen.
Je moet in jouw situatie in ieder geval uitgaan van planstatus vastgesteld, de overige planstatussen kun je negeren. Ook historisch of dossierstatus vervallen kun je geheel negeren. Dossierstatus geheel onherroepelijk in werking heb je in ieder geval nodig. Daarnaast heb je een deel van het plangebied van deels onherroepelijk in werking nodig. Dit is namelijk een plan waarvan Raad van State heeft bepaald dat een deel niet in werking mag treden. Soms staat dit alleen in de gerechtelijke uitspraak en soms corrigeert de bronhouder dit in een aangepast plan. Dit alles maakt het er niet makkelijker van.
In de Praktijkrichtlijn Toegankelijkheid Ruimtelijke Instrumenten, zie onderstaande link, kun je meer info vinden over de planstatussen en dossierstatussen.
https://www.geonovum.nl/geo-standaarden/ro-standaarden-ruimtelijke-ordening/praktijkrichtlijn-toegankelijkheid-ruimtelijke

Nog een toevoeging; realiseer je ook dat de plannen in Nederland dagelijks muteren. De ruimtelijkeplannen bij PDOK worden maandelijks ververst. Als je altijd de actuele situatie wilt hebben dan kun je ook overwegen om bv van de WFS (1.1.0 of 2.0.0) van Ruimtelijkeplannen.nl gebruik te maken
https://afnemers.ruimtelijkeplannen.nl/afnemers2012/services?request=GetCapabilities&service=WFS

Voor IMRO2008-plannen komt hier ook nog de planstatus onherroepelijk bij
Oftewel voor IMRO2012 alleen planstatus vastgesteld en voor IMRO2008 planstatus vastgesteld en planstatus onherroepelijk

Beste Arno,

Voor het bepalen van de vigerende enkelbestemming is altijd de combinatie van ‘planstatus’, ‘dossierstatus’ en ‘datum’ van belang. Het kan namelijk zo zijn dat op dezelfde locatie 2 of meer bestemmingsplannen (lees hier ook inpassingsplannen, wijzigingsplannen en of uitwerkingsplannen) elkaar overlappen die beide de planstatus ‘vastgesteld’ hebben en ook beide ‘geheel/deels onherroepelijk in werking’ zijn. Hierbij bepaalt de datum welk plan vigerend is.

Hou er wel rekening mee, dat wanneer een plan deels onherroepelijk in werking is, het ook nog zo zou kunnen zijn dat een bepaalde enkelbestemming nav een gerechtelijke uitspraak toch niet onherroepelijk in werking is. Dit is niet dmv een attribuut in de gml terug te vinden.

Ik wil je erop attent maken dat vragen mbt ruimtelijke plannen en de RO Standaarden altijd gesteld kunnen worden aan de helpdesk RO Standaarden van Geonovum ro-standaarden@geonovum.nl

Met vriendelijke groeten
beheerteam RO Standaarden Geonovum.