Hoe gaan omgevingsplannen om met planstatus

hallo, wij gebruiken sinds enige tijd de download service om omgevingsplannen op te halen en te verwerken in onze postgis database. Wij doen dit al uitgebreid met ruimtelijke plannen (via de atom download op pdok).

Ruimtelijke plannen hebben een planstatus die aangaf wat de status was van een ruimtelijk plan (ontwerp, vastgesteld, etc). Nu is mij niet duidelijk hoe dit werkt bij omgevingsplannen

Nu zie ik nergens in de gedownloade XML files referenties aan de planstatus in omgevingsplannen, noch kan ik ergens documentatie vinden over hoe dit gaat met omgevingsplannen. Vooral ook omdat een omgevingsplan per gemeente is, en bestemmingsplannen niet per se.

Kan iemand mij op het goede spoor zetten:

• hoe is de planstatus geregeld in een omgevingsplan
  • hoe kan ik dit terugvinden in de XML’s die ik vindt in de omgevingsplan zip?

Dag @erik1,

Dergelijke juridisch - inhoudelijke vragen kun je het best stellen aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) of Geonovum.

Hi Bart - Dank, ga ik zeker doen, maar het is zeker ook een technische vraag (waar moet ik precies kijken in de XMLs) dus ik hoopte dat iemand die met deze datasets werkt dit antwoord weet

De downloads vanuit de voorziening betreffen allemaal ‘vastgesteld’ (in STOP heet dit soortProcedure met de waarde proceduretype_definitief).
Je kunt ook ontwerp-downloads doen, dan zou je iets hebben wat vergelijkbaar is met de planstatus ‘ontwerp’. Je ziet de ‘status’ niet expliciet terug in de inhoud van de download.

ah op die manier. Er is dus eigenlijk verder geen verschil meer tussen vastgesteld en onherroepelijk?

De voorzieningen doen momenteel nog niets met de status onherroepelijk. Hier is beschreven vanuit de standaard hoe tegen deze status aangekeken wordt: Herroepelijkheid
Echter is dit (het meegeven van de procedureverloop-stappen) nog niet gerealiseerd in de planketen van de Omgevingswet.
Vastgesteld en herroepelijk zijn dus nog steeds wel verschillend, maar herroepelijk wordt nog niet ondersteund.