Hoe haal ik alle plaatsnamen van Nederland uit PDOK

Hallo,

Ik heb een database met een plaatsnamen tabel die niet meer up to date is. Ik wil graag PDOK of BAG gebruiken om alle actuele plaatsnamen op te kunnen halen. Ik heb begrepen dat PDOK kosteloos is om te gebruiken dus mijn voorkeur gaat uit naar PDOK. Bestaat er een REST api call die ik kan gebruiken om alle plaatsnamen op te halen of kan ik het als een zip bestand ergens downloaden? Ik lees in deze thread
BAG data alle adressen in Nederland - Datasets - Geoforum dat het mogelijk is om alle adressen in Nederland als zipbestand te downloaden maar ik ben alleen geinteresseerd in alle plaatsnamen. Ik zou dit eventueel uit de adressen data kunnen extraheren maar mijn voorkeur gaat uit naar het ophalen van de plaatsnamen via bijvoorbeeld een rest call.

Kan iemand mij op weg helpen? Alvast bedankt.

1 like

Je zou de plaats tabel uit de BRT kunnen gebruiken. RESTful API - PDOK

Je kunt gebruik maken van deze lijst die periodiek bijgewerkt wordt: http://www.kadaster.nl/schemas/waardelijsten/BAGWoonplaats/ of de lijst zelf samenstellen, zoals op diezelfde pagina beschreven.

2 likes

Naast de woonplaatsen vind je nog veel meer namen op de kaarten. Deze zijn beschikbaar in het product TOPnamen. De download vind je op Downloads - PDOK.

Het lijkt erop dat woonplaatsen ook verkregen kunnen worden door een georegister query:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?fq=type:woonplaats&fl=woonplaatsnaam&q=*&rows=3000

Dit geeft echter 2500 resultaten.

In het BAG (https://developer.kadaster.nl/schemas/waardelijsten/BAGWoonplaats/) tel ik er 2536 (3536-1000).

Iemand enig idee waar dit verschil vandaan zou kunnen komen?

Niet alle ID’s worden gebruikt. Bijvoorbeeld 1205. Er staan 2501 woonplaatsen in de lijst. Daarvan heeft er 1 een einddatum, dus 2500 geldige woonplaatsen.

Er staan ook namen dubbel in het georegister zie ik. Bijv. Deurningen, Elsloo.

Dit komt (iig bij Deurningen) omdat de plaats bij 2 gemeenten hoort.

Persoonlijk zou ik de BAG WFS leegtrekken, featuretype bag:woonplaats. Heb je meteen de geometrie er bij. https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?request=getCapabilities&service=WFS

Dit komt (iig bij Deurningen) omdat de plaats bij 2 gemeenten hoort.

Waarschijnlijker is dat de woonplaatsnaam meerdere keren voorkomt in NL - woonplaatsnamen zijn niet uniek. Amerika komt bijvoorbeeld in Drenthe en in Limburg als ik me goed herinner voor. Daarom zou ik de geometrie er bij ophalen: dan weet je dat je landsdekkend moet zijn, en dat dezelfde naam wel kan voorkomen maar een andere geometrie moet hebben. Waarbij je ook weer moet opletten dat bijvoorbeeld Amsterdam uit twee geometriien bestaat.

2 likes

@sbjager In het geval van Deurningen weet ik het zeker omdat ik even heb uitgezocht hoe het kwam, maar idd goed om te bedenken dat sommige plaatsnamen dubbel zijn om andere redenen.

Is de geometrie in BAG WFS anders dan de geometrie die terugkomt v.d. locatie server.

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/free?fq=type:woonplaats&fl=*&q=deurningen&rows=10

Met fl=* krijg ik nl. ook een multipolygon terug en bij bron staat BAG.

Waarom bestaat Amsterdam uit twee geometrien?

Elsloo kan in Friesland of Limburg zijn. De woonplaatscodes is wat uniek is en je op zou moeten selecteren. Deurningen is wel 1 dorp maar met 2 woonplaatscodes, ieder idd in aparte gemeente (Dinkelland en Oldenzaal, t/m 2000 1 geheel in gemeente Weerselo).

De geometrie uit de locatieserver is vereenvoudigd, om de zaak sneller te maken. Uit de WFS krijg je de vastgestelde geometrie, als 't goed is.

Ik kan zo gauw niet vinden waar in de docs het staat, maar in dit draadje zie je een voorbeeld: Koppeling BAG openbare ruimte id met NWB wegvak - Datasets - Geoforum

Is duidelijk te zien dat de locatieserver-geometrie vereenvoudigd is. En ik zie het op andere plekken ook gebeuren (ik gebruik in mijn applicatie de locatieserver geometrie om zoekresultaten te highlighten - en dan zie je soms gekke dingen ontstaan, zoals bij woonplaats Leek bijvoorbeeld).

Amsterdam bestaat uit twee delen, zowel de gemeente als ook de woonplaats. Diemen en Ouder-Amstel komen er tussen door (kijk maar eens naar de bestuurlijke grenzen). Overigens krijg je geloof ik wel 1 geometrie terug, maar is het een multi-polygoon.

1 like

In diverse database entries zie ik de nodige inconsistentie qua “doublures”, voorbeeld:

Bergen L
Bergen (NH)
Baarlo

Waarom niet consequent zijn, voorstel ( de twee-letterige afkorting van de van Dale lijkt mij het meest logische):
Bergen (LB)
Bergen (NH)
Baarlo (LB)
Baarlo (OV)

etc.

1 like

In het woonplaatsbesluit stellen gemeenten de schrijfwijze van de woonplaats vast. Iedere gemeente lijkt dit op haar eigen houtje te doen en inderdaad: standaardisatie is ver te zoeken. Er zijn dus woonplaatsen met dezelfde naam in verschillende gemeenten in dezelfde provincie en zónder enige aanduiding… Ook zijn er hierdoor verschillende afkortingen van provincies in gebruik in de BAG.

De diverse databases die je tegenkomt geven dus de officiële schrijfwijze, maar of dat de meest gebruiksvriendelijke schrijfwijze is?

4 likes

Ah, helder, dus alle “Baarlo’s” vinden dat zij de enige echte ‘Baarlo’ zijn (bijvoorbeeld)… zucht… dus dan zal ik dat zelf op moeten gaan lossen heb ik in de gaten

Tsja. Elke gemeente is alleen verantwoordelijk voor haar eigen grondgebied, niet voor wat daarbuiten ligt.

Wat mij betreft pleit dit ervoor om de verantwoordelijkheid voor het tekstueel onderscheiden van woonplaatsnamen bij de LV BAG of bij de VNG te beleggen. Qua geometrie en ID zijn ze toch al te onderscheiden, dus voor software zou het niet uit mogen maken. Maar ja, dit is weer zo’n dingetje waar niemand zich eigenaar van voelt, en dus gebeurt er niets…

Klopt, en vanuit het standpunt van de gemeente die de woonplaatsnaam vaststeld is dat ook zo (tenzij er binnen 1 gemeente meerdere Baarlo’s liggen). Bovendien zijn woonplaatsnamen vaak al heel oud, en die kun je ook niet zomaar veranderen: want dan “verhuisd” iedereen binnen die woonplaats ineens. Ik heb wel eens een hernummering bij een gemeente meegemaakt (door inbreiding kwamen we huisnummers te kort, en alleen letters toevoegen was niet voldoende). Dat is een ellende, dat wil je niet weten: want iedereen krijgt dus ineens een ander adres…