Hoe in de metadata op te nemen hoe een dataset geciteerd moet worden?

Regelmatig krijgen wij van onderzoekers binnen de WUR de vraag hoe een dataset geciteerd zou moeten worden in een publicatie/rapport. Een citatie ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
“G.W. Hazeu, M. Vittek, R. Schuiling, J.D. Bulens, M.H. Storm, et al., (2023): Landelijk Grondgebruik Nederland 2018 (LGN2018). Version 1. 4TU.ResearchData. dataset. [https://doi.org/10.4121/8738f896-f49e-4ae7-8671-50ef893a2cee.v1]”
Graag zouden wij de wijze van citeren opnemen in de metadata. Heeft iemand hier ervaring mee? Is er binnen ISO19115 een veld dat hiervoor gebruikt kan worden?

Als je aan het Nederlands metadataprofiel op ISO 19115 geografie kan je enkel velden gebruiken uit het Nederlands metadatataprofiel (mijn inziens). Ik zie zo snel geen veld wat hiervoor gebruikt zou worden. Misschien dat @idevisser van GeoNovum hier nog suggesties voor heeft?

Je kan ook overwegen om te kijken of je alle afzonderlijke gegevenselementen van de citatie in de metadata kwijt kan. Als dat lukt kan je een tooltje maken wat een citatie genereert op basis van je metadata record.

In de metadata zelf, wordt meestal een organisatie onderdeel opgenomen en niet de personen die daar aan hebben bijgedragen. Dat is in het kader van de AVG niet handig. Maar het staat je vrij om die info wel in de metadata in het optionele element naam contactpersoon op te nemen.
Je zou kunnen vastleggen dat je voor citatie de verantwoordelijke organisatie en/of naam contactpersonen, publicatie datum, titel, (optioneel element) versie hiërarchielevel en URL naar de metadata hanteert.

Bedankt @antonbakker en @idevisser voor jullie reactie. Eigenlijk wel jammer dat er niet één veld is dat hiervoor gebruikt kan worden. Het is toch vrij essentieel in de wetenschappelijke wereld.
Voor onze interne metadatacatalogus kunnen we misschien wel een veld ‘misbruiken’ of toevoegen hiervoor, maar dan hebben we nog geen goede oplossing voor onze metadata op het NGR, waar we het toch ook graag zouden willen toevoegen. De simpelste oplossing is dan misschien wel om het aan de omschrijving toe te voegen.

Hoi @MaartenStorm en anderen,

In het verlengde van @idevisser haar antwoord: door meerdere point-of-contact op te nemen kun je alle 5 de personen (van Gerad Hazeu tm jouzelf) een plekje geven. Met als “role” principalInvestigator (uit de codelijst Nederlands metadata profiel op ISO 19115 voor geografie versie 2.1.0).
Jaar, titel etc. zitten in andere metadatavelden.
De exacte weergave van al die info bij citeren is m.i. meer een XSL-stylesheet, waarin je diverse tags uit de ISO19115 naar eigen wens aan elkaar kunt plakken. Dat bedoelt @antonbakker denk ik met een “tooltje”?
Dan hoef je geen veld te misbruiken. Ddat leidt vroeger of later tot gedoe met uitwisselen van metadata

1 like

Precies, dat bedoel ik met een “tooltje”. Ik heb een voorbeeld hier neer gezet. Die link verwijst naar een metadatarecord dat door de browser dmv XSLT wordt geconverteerd naar een citatie string (incompleet):

G.W. Hazeu, M. Vittek, R. Schuiling, J.D. Bulens, M.H. Storm, (2019): Landelijk Grondgebruik Nederland - LGN2018. Version 8.

Ik heb alle auteurs toegevoegd aan het metadata record met als role principalInvestigator. Zie de code hier.

Die xslt transformatie zou je ook door een webapp kunnen laten doen. Zodat een gebruiker een metadata record kan selecteren om een citatie-string voor te genereren.

Uiteraard kan je ook met een andere technologie dan XSLT de XML transformeren in een citatie.

Nice!