Hoe kan ik de BRT-Achtergrondkaart afleiden uit de TOP10NL (BRT) dataset?

Ik werk met de TOP10NL (BRT) dataset.
Hoe kan ik hieruit de BRT-Achtergrondkaart afleiden? Is er een officiële handleiding of documentatie voor dit proces?

Is je vraag hoe je een kaart (afbeelding? PDF?) kunt genereren uit de TOP10NL dataset of hoe je de BRT Achtergrondkaart kunt gebruiken?

Naast de Top10NL is er ook de BRT Achtergrondkaart die je hier kunt vinden:

https://www.pdok.nl/introductie/-/article/basisregistratie-topografie-achtergrondkaarten-brt-a-

Als je je vraag iets meer kunt verduidelijken (welke GIS applicatie, wat is het doel wat je wilt bereiken) dan is de kans groter op een beter antwoord :slight_smile:

3 likes

Dank voor uw reactie en de link.

Ter verduidelijking: ik ben zelf map tiles (PNG) aan het genereren op basis van de TOP10NL vector data, voor zoomniveaus 1 t/m 16. Mijn doel is om een achtergrondkaart te maken die zo dicht mogelijk aansluit bij de officiële BRT-Achtergrondkaart.

Ik werk met de Mapnik rendering library en ben daarom vooral geïnteresseerd in de technische afleiding vanuit TOP10NL, met name:

• Welke objecttypen en attributen uit TOP10NL worden gebruikt voor de BRT-Achtergrondkaart?
  • Welke filters worden toegepast per schaalniveau?
  • Welke symbolisatie- en stylingregels (bijv. kleurgebruik, lijnstijlen, classificaties) worden gebruikt?
  • Zijn deze stylingregels of afleidingsstappen ergens openbaar gedocumenteerd?

Het gaat mij dus specifiek om het reproduceren van de kaartweergave vanuit de brondata, niet om het gebruik van de bestaande BRT-A service.

Alle verwijzingen naar documentatie of technische toelichting zijn zeer welkom.

Ah, bedankt voor de toelichting :slight_smile:

Ik heb hier niet meer kennis van, ik kan je niet helpen helaas, maar er zijn vast wel een paar slimme personen hier die jouw vraag kunnen verduidelijken met wat tips en ideeën.

De beschrijving op Rijkshuisstijl > Webcartografie is in 2010 gemaakt in opdracht van het Ministerie van Algemene Zaken voor de BRT-Achtergrondkaart. Met name het document Visualisatieregels Achtergrondkaart is hier van belang.

De omschrijving van de BRT Achtergrond kaart op PDOK bevat een lijst van gebruikte objecten.
Maar vergeet niet dat er ook nogal wat generalisatie gebruikt word. Om dat te dupliceren gaat lastig worden, en ik weet zo niet of dat ergens publiekelijk beschreven word. Je zou je vraag bij het Kadaster neer kunnen leggen, ik denk niet dat het geheim is :wink:

Op dit moment is er geen openbare documentatie over het proces van de BRT Achtergrondkaart beschikbaar.
De BRT Achtergrondkaart wordt gemaakt uit TOP10NL, waarbij voor ieder zoomniveau in de BRT-A diverse generalisatiestappen en selecties uitgevoerd worden.

Van de BRT Achtergrondkaart is ook een OGC API, waar je deze dataset als Vector Tiles kunt opvragen: BRT Achtergrondkaart (OGC API)
We zijn bezig om een overzicht te maken van de beschikbare objecten in de Vector Tiles. Dat kan helpen bij het gebruik ervan.

3 likes