Hoe kom ik aan een data set, eigendom overheid

Ik zou graag de kadastrale percelen in eigendom van de overheid inzichtelijk hebben. (kaart)

Niet wie, wat, in beheer heeft.

Ben daar al vaker naar op zoek geweest.

Ook al eens achteraan gebeld enkele jaren geleden, bleek toen een centen kwestie te zijn.

Wie weet hoe de zaken er nu voor staan?

“De overheid” bestaat uit nogal wat verschillende entiteiten (350 gemeentes, 12 provincies, 21 waterschappen, +/- 12 ministeries, 30 agentschappen, 200-400 ZBO’s, RWT’s, …weet niet alles van staatsrecht) die zelfstandig, indirect en gezamenlijk percelen in eigendom kunnen hebben. Met een beetje pech voor antwoord op deze vraag varen ze allemaal hun eigen koers m.b.t. het delen van deze informatie.

Het lijkt me ook als kadaster lastig om deze vraag te beantwoorden omdat je van elke eigenaar moet beoordelen of dit “de overheid” (direct, indirect of gezamenlijk) is.

Op nationaalgeoregister.nl zijn er vast een paar van deze instellingen die deze data delen, maar daarmee krijg je niet een compleet beeld en door alle verschillen in dataformaten is het een enorme klus om zelf data samen te stellen en actueel te houden.

Ik heb zelf wel eens https://www.vastgoedvanhetrijk.nl/ (zie ook gisviewer) gebruikt. Hier vind je percelen van Rijksvastgoedbedrijf, Staatsbosbeheer, ProRail, Rijkswaterstaat, Defensie, BBL, RVB, COA en politie.

Als de overheid hier prioriteit aan zou geven (bijvoorbeeld door een Europese Inspire richtlijn) dan zou deze complexe vraag wel eens beantwoord kunnen worden. Ik houd me ook aanbevolen voor een goede bron…

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.