Hoe vind ik voor een adres de row/column van WMTS tegel(s)?

Ik wil gebruik maken van de WMTS service om luchtfoto’s op te zoeken bij een adres.
Na wat uitzoekwerk weet ik dat ik de luchtfoto tegels zo kan aanroepen:

https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wmts/v1_0?layer=Actueel_orthoHR&style=default&tilematrixset=EPSG:28992&Service=WMTS&Request=GetTile&Version=1.0.0&Format=image/png&TileMatrix=13&TileCol=3777&TileRow=3883

Om de juiste tegels op te halen moet ik uiteraard de TileCol en TileRow parameter weten. De vraag is dus eigenlijk: hoe kan ik de rij/kolom van de tegel bepalen aan de hand van een gegeven adres?

Ik weet niet voor welk doeleinde je het wilt gebruiken. Maar je zou ook naar PDOK Vectortiles Viewer kunnen gaan, en dan klikken op ‘bestuurlijke gebieden’ en ‘luchtfoto als achtergrond’ aanvinken. Dan kan je zoeken op adres en krijg je de luchtfoto te zien.

Je zult eerst het adres naar coördinaten om moeten zetten. Daar zijn services voor, waar anderen je hier vast meer over kunnen vertellen. Ik gebruik geen adressen.

Vervolgens kan je op basis van de coördinaten de row en column van de tile uitrekenen (zie bijvoorbeeld Vertalen tiling (XYZ tiles) naar Rijksdriehoek coordinaten - #2 door Jochem). Maar waarschijnlijk is het makkelijker om de WMS te gebruiken in plaats van de WMTS. Met WMS kan je zelf het gewenste gebied in een keer opvragen door de coördinaten van de bounding box op te geven en hoef je het niet zelf samen te stellen uit tiles.

Aandachtspunt is dat je hetzelfde coördinatenstelsel (EPSG-code) moet gebruiken voor het vertalen van het adres en de WMS of het berekenen van de WMTS-row en -column.

1 like