Ik ben op zoek naar een efficiënte manier om alle panden te vinden die bij een adres horen, bijvoorbeeld huis met schuren/stallen. De stappen die ik nu doorloop:
- de nummeraanduiding_id vinden bij een adres via de locatieserver
- met de nummeraanduiding_id de panden opvragen bij de BAG
- met de pand-ids de verblijfsobjecten opvragen bij de BAG
Ik heb het idee dat ik daarin dingen mis. Je zou denken dat je via een adresseerbaarobject_id of een numeraanduiding alle panden moet kunnen vinden, maar mogelijk dat bijvoorbeeld grote schuren of stallen geen adresseerbare objecten zijn. De documentatie vind ik niet echt heel duidelijk op dit punt. Weet iemand hier toevallig meer van?
Een schuur die naast een pand met VBO (met adres) staat heeft daar geen relatie mee. Je zou misschien kunnen kijken of er nog meer panden staan op het perceel waarop het adres zich bevindt.
Dank, ja dat is een benadering. Maar er zijn vaak meerdere percelen. Eentje voor het woonhuis, en een of meerdere voor andere percelen voor andere objecten…
Een Verblijfsobject ligt altijd in 1 of meerdere Panden, hoewel dat laatste zeldzaam is - maar een Pand bevat niet altijd een VBO. Je kunt via een adres van een VBO het bijbehorende Pand vinden, dat is niet zo moeilijk (zie bijvoorbeeld dit draadje voor een vergelijkbaar voorbeeld - let wel op dat dat 4 jaar oud is, en de servers inmiddels veranderd zijn. De techniek op zich werkt nog wel, maar op andere servers).
Maar schuren, stallen, enzovoorts die op zichzelf ook een Pand zijn, maar geen VBO hebben, en dus geen eigen adres, kun je op die manier NIET vinden. Er is simpelweg geen link gelegd tussen bijvoorbeeld mijn woonhuis (Pand met VBO) en de schuur in mijn achtertuin, hoewel die laatste wel als Pand (zonder VBO) in de BAG staat. Maar dat schuur-Pand kan ik niet vinden via mijn adres alleen (in de BAG).
Een workaround, met nogal wat haken en ogen, is het kadastrale perceel vinden waarop het Pand met VBO staat, en dan alle Panden die ook op dat perceel staan uit de BAG te halen dmv een ruimtelijke vraagstelling. Maar daar loop je tegen nogal wat beperkingen aan (rijtjeshuizen zijn hier een leuke in, maar ook Panden die over perceelgrenzen heen gaan bijvoorbeeld).
Waar je naar op zoek lijkt te zijn, als ik jouw post zo goed interpreteer, is het WOZ-object - maar dat is helaas niet geautomatiseerd op te vragen in grote getale. Is wel handmatig te raadplegen via wozwaardeloket.nl. Is erg jammer, het zou voor mijn organisatie erg gunstig zijn als we die informatie wel geautomatiseerd konden ophalen vooronze eigendomsregistratie, maar helaas…
Hoe kun je die koppeling dan maken via het wozwaardeloket?
Die kun je daar visueel zien. Je kunt daar zoeken op een adres, en dan worden het perceel, de panden en zo gehighlight in de kaart. Als je dan via de BAG Viewer hetzelfde adres opzoekt, kun je de BAG Id’s vinden van de gehighlighte panden uit het WOZ Waardeloket. Beetje omslachtig, en handmatig, maar het werkt wel. Let wel dat
Het WOZ-waardeloket is bedoeld voor het individueel raadplegen van afzonderlijke woningen voor burgers en niet voor het massaal of geautomatiseerd downloaden en/of onttrekken van gegevens. U kunt daarom een beperkt aantal woningen opvragen binnen een tijdsperiode.
Ik vind dat nog steeds jammer, maar het is niet anders…
1 like