Hoe vraag ik omgevingsplannen op met DSO api?

Als ik via het Omgevingsloket op een locatie de plannen opvraag worden naast bestemmingsplannen ook omgevingsplannen getoond.


De onderliggende functie (POST met geo) https://pro.geodoc.dso.kadaster.nl/api/presenteren/v1/documenten/_zoek?page=0&size=30 ) is niet via een algemene api beschikbaar. De functie https://ruimte.omgevingswet.overheid.nl/ruimtelijke-plannen/api/opvragen/v4/plannen/_zoek ( Ruimtelijke plannen opvragen - Ontwikkelaarsportaal (aandeslagmetdeomgevingswet.nl) doet redelijk hetzelfde, alleen geeft deze niet de omgevingsplannen terug. Wel bestemmingplannen, structuurvisies TAMS, voorbereidingsbesluiten, ed. Ik begrijp niet helemaal waarom omgevingsplannen niet mee komen. In de parameter filter ik deze niet uit…

Ik heb het ontwikkelportaal afgestruind, maar kan niet een andere functie vinden. Is deze (nog) niet beschikbaar?

De Geodoc Presenteren V1 API die door de viewer wordt gebruikt is specifiek voor de viewer bedoeld en nog niet publiek beschikbaar gesteld.

De API van Informatiehuis Ruimte waar je vervolgens naar kijkt, is een REST API die alleen de ruimtelijke plannen ontsluit. Dat is dus alles wat op ruimtelijkeplannen.nl te vinden is, en nu wordt vervangen door de omgevingsdocumenten uit de Omgevingswet.

Een API om informatie over de inhoud van de omgevingsdocumenten op te vragen is bijvoorbeeld de Presenteren API van Ozon: Omgevingsdocument presenteren - Ontwikkelaarsportaal

Er zijn meer APIs om informatie over omgevingdocumenten op te vragen, maar om je daarin te adviseren is het handig als je eerst iets meer vertelt over wat je probeert te bereiken.

Hallo Co,

De ruimtelijkeplannen-API (IHR) bevat alleen de plannen die via IMRO door bevoegd gezag aangeleverd zijn. Voor de omgevingsdocumenten (via STOP-TPOD; Ozon) kun je van de omgevingsdocument-presenteren-API gebruik maken (Omgevingsdocument presenteren - Ontwikkelaarsportaal).
Ter beeldvorming; in de viewer in het loket komen beide bovenstaande API’s tezamen aangevuld met API’s voor de vectortiles van de verschillende informatiebronnen (IMRO en STOP-TPOD). Geodoc is tooling die hier tussen zit voornamelijk voor optimalisatie tbv de viewer (oa metadata IHR & Ozon tbv viewer). De Geodoc-API is echter nog niet publiek vrijgegeven omdat deze stapsgewijs verder wordt ontwikkeld. Om deze reden maakt de viewer ook gebruik van een wisselende combi van geodoc, ruimtelijkeplannen (IHR) e/o OD-presenteren (Ozon).
De wijze van uitvragen van de omgevingsdocument-presenteren-API is overigens wel anders dan de ruimtelijkeplannen-API, met name omdat de nieuwe informatiemodellen en het werkveld heel anders is dan in het verleden onder de Wet ruimtelijke ordening. Hopelijk heb ik je hierbij enige achtergrondinfo meegegeven en kun je hiermee het juiste pad bewandelen.

Bedankt voor jullie reacties. Hier was ik al een beetje bang voor. De _zoek mogelijkheden van de api OD-presenteren kent geen geo ingang op een specifieke XY locatie, waar ik wel op zoek naar ben. Wel de optie om via een tweetraps raket, eerst Locaties op te vragen en dan de omgevingsdocument behorend bij de locaties…, maar dat levert te veel bijvangst en kost te veel tijd.

Beste Robin, je noemt hier “nog niet”. Kun je iets meer beeld geven wat de toekomstplannen rond deze Geodoc API zijn?

Hartelijke groet,

Jelmer Oosthoek

Hallo Jelmer,
Ik reageer even op jouw vraag aan Robin mbt toekomstplannen Geodoc-API. Om jouw vraag te beantwoorden wil ik graag wat meer achtergrondinfo meegeven.
Momenteel zijn wij druk bezig om de dataleveringen aan VRK; Viewer regels op de kaart - DSO-viewer in het Omgevingsloket, te optimaliseren voor viewergebruik. Hiervoor gebruiken we de zogenaamde ‘kaartmotor’ ook bekend als geodoc.
VRK heeft koppelingen met diverse API’s voor data en vectortiles van omgevingsdocumenten (Ozon, nieuwe wetgeving > Omgevingswet) en data en vectortiles van ruimtelijke plannen (IHR, oude wetgeving > Wet ruimtelijke ordening inclusief overgangsrecht). Deze informatiestromen komen tezamen in VRK. Om de performance te optimaliseren is er een kaartmotor die een subset van data verzameld van zowel Ozon als IHR en deze gezamenlijk door routeert naar VRK. VRK maakt hierbij gebruik van zowel kaartmotor, Ozon als IHR. Alle gegevens die in de kaartmotor zitten zijn ook aanwezig in Ozon e/o IHR. De kaartmotor is nog volop in ontwikkeling en zal stapsgewijs steeds meer ondersteuning gaan bieden aan VRK.

Tot slot, om terug te komen op jouw vraag wat de planning cq toekomstplannen zijn; op dit moment is de kaartmotor dus nog volop in ontwikkeling en wordt stapsgewijs onderzocht waar deze uitgebreid kan worden gevolgd door eventuele realisatie daarvan. Een einddatum hiervan is nog niet bekend.
Wat wij herkennen vanuit eigen ervaring en vragen vanuit het werkveld is hoe informatie vanuit oude en nieuwe wetgeving in samenhang bekeken en gebruikt kan worden en juist hierin kan de kaartmotor een rol vervullen.
Onze teams die hiermee bezig zijn zijn onderdeel van de operationele deel van de projectorganisatie van DSO-LV. In samenspraak met de tactische beheerorganisatie en vertegenwoordigers van de diverse koepels en gebruikers wordt bepaald wat er binnen het DSO-LV wordt ontwikkeld en op welke wijze dit aan het werkveld beschikbaar wordt gesteld. Om deze reden kunnen wij ook geen uitspraak doen of en zo ja wanneer de kaartmotor gereed is en breder beschikbaar gesteld gaat worden. Persoonlijk verwacht ik wel dat dit plaats gaat vinden maar ik kan helaas geen garanties of termijnen geven.
Indien je hierover meer wilt weten dan is mijn advies om contact met IPLO (Contact | Informatiepunt Leefomgeving) op te nemen om dit bijvoorbeeld als wens kenbaar te maken.

Groeten, Merijn

Dank je wel Merijn voor je uitgebreide uitleg. Dus als ik het goed begrijp doet deze kaartmotor niets nieuws, het is een combinatie van verschillende andere open API’s?

Ik zie trouwens dat VRK nog een andere API gebruikt, één voor vector tiles: https://service.pdok.nl/omgevingswet/ruimtelijkeplannen/api/v1_0/plannen/{plan_id}/tiles/{z}/{x}/{y}.mvt. Deze is neem ik aan alleen voor de oude bestemmingsplannen? Waar kan ik een beschrijving van deze API vinden?

Hartelijke groet, Jelmer

Er is geen beschrijving van, uitgezonderd de opbouw zoals al vermeld en het feit dat je per plan bijbehorende vectortiles opvraagt. Een voorbeeld is bv https://service.pdok.nl/omgevingswet/ruimtelijkeplannen-pre/api/v1_0/plannen/NL.IMRO.0200.bp1148-vas1/tiles/{z}/{x}/{y}.mvt waarbij je dus de vectortiles van plan NL.IMRO.0200.bp1148-vas1 opvraagt.

1 like

Ok, dat is helder. En het coordinaten systeem is neem ik aan RD / EPSG:28992?