Hallo Jelmer,
Ik reageer even op jouw vraag aan Robin mbt toekomstplannen Geodoc-API. Om jouw vraag te beantwoorden wil ik graag wat meer achtergrondinfo meegeven.
Momenteel zijn wij druk bezig om de dataleveringen aan VRK; Viewer regels op de kaart - DSO-viewer in het Omgevingsloket, te optimaliseren voor viewergebruik. Hiervoor gebruiken we de zogenaamde ‘kaartmotor’ ook bekend als geodoc.
VRK heeft koppelingen met diverse API’s voor data en vectortiles van omgevingsdocumenten (Ozon, nieuwe wetgeving > Omgevingswet) en data en vectortiles van ruimtelijke plannen (IHR, oude wetgeving > Wet ruimtelijke ordening inclusief overgangsrecht). Deze informatiestromen komen tezamen in VRK. Om de performance te optimaliseren is er een kaartmotor die een subset van data verzameld van zowel Ozon als IHR en deze gezamenlijk door routeert naar VRK. VRK maakt hierbij gebruik van zowel kaartmotor, Ozon als IHR. Alle gegevens die in de kaartmotor zitten zijn ook aanwezig in Ozon e/o IHR. De kaartmotor is nog volop in ontwikkeling en zal stapsgewijs steeds meer ondersteuning gaan bieden aan VRK.
Tot slot, om terug te komen op jouw vraag wat de planning cq toekomstplannen zijn; op dit moment is de kaartmotor dus nog volop in ontwikkeling en wordt stapsgewijs onderzocht waar deze uitgebreid kan worden gevolgd door eventuele realisatie daarvan. Een einddatum hiervan is nog niet bekend.
Wat wij herkennen vanuit eigen ervaring en vragen vanuit het werkveld is hoe informatie vanuit oude en nieuwe wetgeving in samenhang bekeken en gebruikt kan worden en juist hierin kan de kaartmotor een rol vervullen.
Onze teams die hiermee bezig zijn zijn onderdeel van de operationele deel van de projectorganisatie van DSO-LV. In samenspraak met de tactische beheerorganisatie en vertegenwoordigers van de diverse koepels en gebruikers wordt bepaald wat er binnen het DSO-LV wordt ontwikkeld en op welke wijze dit aan het werkveld beschikbaar wordt gesteld. Om deze reden kunnen wij ook geen uitspraak doen of en zo ja wanneer de kaartmotor gereed is en breder beschikbaar gesteld gaat worden. Persoonlijk verwacht ik wel dat dit plaats gaat vinden maar ik kan helaas geen garanties of termijnen geven.
Indien je hierover meer wilt weten dan is mijn advies om contact met IPLO (Contact | Informatiepunt Leefomgeving) op te nemen om dit bijvoorbeeld als wens kenbaar te maken.
Groeten, Merijn