Hoe werkt dit met QGIS?

Als ik bv de luchtfoto van RGB 7,5 van het Van Wezelplein in Westerbork wil hebben. Hoe moet dat?

En dan heb ik een 2de vraag. Is het mogelijk om dit soort banale vragen/antwoorden die denk ik vaker gevraagd worden maar verzanden in de diepte van dit forum boven aan te laten drijven?

Zeg maar een deel van dit forum met pure uitleg?

Luchtfoto’s downloaden met PDOk is helemaal nieuw voor mij en als ik dan een url volg krijg ik iets wat voor mij abracadabra is.

Installeer de PDOK Services plugin in QGIS (Met de plugin manager)

Voeg een nieuwe laag toe (de luchtfoto’s staan standaard ergens bovenaan)

Klaar!

(En gewoon stellen, die banale vragen. Banale antwoorden duren niet zo lang :wink:

1 like

Ik heb het denk ik gevonden. Lang leven Youtube en de Videotraining voor beginners.

1 like

Printen naar een georeferenced image met een world file. Meeste CAD software werkt er mee. Standaard AutoCAD uitgezonderd.

Lang leve geojuffie @Marielle !!

3 likes

:+1:

1 like

Dat kan, maar levert ene lagere resolutie op als je uitgezoomd bent.

Je kan de laag ook opslaan als, bijvoorbeeld, geotiff. bij Qgis MOET je dan wel de resolutie (0.075 dus) invullen. Let op dat dit voor grote gebieden niet werkt omdat je dan te veel data moet downloaden!

Ben heel blij met de PDOK services plugin maar…

Hoe krijg ik er nu een dxf uit?

Ik begrijp dat ik een kaartuitsnede moet maken die ik dan kan exporteren. Maar hoe werkt dat?

De PDOK services plugin ontsluit PDOK services in QGIS. PDOK levert geen data in DXF-formaat, dus de plugin kan ook geen DXF data ophalen bij PDOK.

QGIS kan wel vector-data naar DXF exporteren, of in ieder geval een poging doen. (Dat is een lastig te ontwikkelen en beheren stukje software, omdat 1. dxf een gesloten formaat van AutoCAD is en 2. het eigenlijk alleen geometrie ondersteunt en geen attribuutinformatie). Maar je kunt het proberen!

Als je dus PDOK-data als DXF wil kun je een WFS service toevoegen met de PDOK services plugin, en deze exporteren naar AutoCAD DXF indeling:

Benieuwd of dat lukt!

dus om een goede dxf te krijgen toch maar de weg via PDOK download viewer

Dan werkt DXF prima.

Had gehoopt op een luchtfoto 7,5 met de autocad lijnen er al vast bij.

Het blijft me verbazen hoe lastig het kennelijk is om geodata in en uit een CAD-applicatie te krijgen. Dat is toch een werkveld waar genoeg geld in omgaat (en voor licenties betaald wordt) om de juiste conversie-tools te ontwikkelen? Of bestaan die wel maar zijn ze alleen beschikbaar als dure plugins en daardoor niet voor iedereen beschikbaar? Is er uberhaupt een open standaard die je met (Auto)CAD kunt gebruiken?

Er zijn meerdere bedrijven die software ontwikkelen om PDOK data in AutoCAD te krijgen en die plugins zijn inderdaad niet gratis. Maar of het duur is? Geen idee. Persoonlijk vind ik het wel meevallen, gezien het gemak je ervan hebt. Je hoeft zelf niets meer uit te zoeken, conversies gaan automatisch, je krijgt er support bij, wijzigingen worden automatisch verwerkt, noem maar op. Je koffieverbruik is op jaarbasis vaak al duurder :slight_smile:

Er zijn nu eenmaal geen hobby programmeurs actief in Nederland die het leuk vinden om gratis software te maken voor de GIS/Geo wereld in combinatie met AutoCAD. De enkele die ik ken, merken vrij snel dat het teveel tijd kost en stoppen er dan mee of willen betaald gaan worden voor hun inspanning. En de meeste programmeurs doen het programmeren voor hun beroep. Die kunnen niet even gratis programmeren omdat er gewoon geen ander verdienmodel is (zoals bij Linux of QGIS of LibreOffice wel het geval is).

Het blijft mij juist verbazen :wink: dat er nog zoveel mensen zijn die avonden en weekenden vrije tijd opofferen om datamodellen en documentatie door te spitten, en tientallen tooltjes installeren, om zo goedkoop mogelijk een gratis tekening te krijgen. Niet omdat ze het leuk vinden om te doen of het interessante materie vinden, maar omdat ze het de paar honderd euro niet waard vinden die een ontwikkelaar vraagt voor de enorme hoeveelheid werk dat hij er aan heeft gehad.

Ieder zijn ding, en prima als iemand er lol aan heeft (gelukkig zijn er ook enkele die het wel doen omdat ze er plezier aan beleven), maar ga nou niet klagen dat je PDOK data niet makkelijk in AutoCAD zou kunnen krijgen. Er is voldoende keuze aan goed onderhouden software met goede support, het is alleen niet gratis. (Just my 2 cents en mijn verhaal staat uiteraard los van dit topic, is meer in het algemeen bedoeld :wink: )

4 likes

Dank voor de uitleg Anton. Dit draadje gaat inderdaad een beetje alle kanten op. Uit titel maakte ik op dat het om een vraag over QGIS gaat maar uiteindelijk lijkt het om een CAD-vraag te gaan.

Soms is het trouwens niet alleen krenterigheid maar gewoon heel moeilijk om een paar honderd euro uit te geven in een bureaucratische organisatie. En dan ga je zelf maar creatief doen onder werktijd of in je eigen tijd. :roll_eyes:

Even terug naar de oorspronkelijk vraag. Je hebt totaal geen addons of plugins nodig om een luchtfoto in DWG/DXF software te krijgen. Wat je doet is gewoon insert => image en kiest ‘jpeg’. In combinatie met een world file’ et voila. Kaart ligt perfect op RD zonder een cent extra te hebben uitgegeven. Gelukkig zijn jpg / png en tiff als standaard voldoende doorgedrongen in beide domeinen. Of mag dit niet het predicaat ‘geo formaat’ hebben? Let er wel op dat we in CAD net als in GIS onderscheid maken in bronnen en bestandsformaten. Raster / vector / 3D objecten / pointclouds, het een wordt niet zomaar het ander, In dat opzicht geen verschil. Maarr waar ik me over blijf verbazen :slight_smile: is dat in CAD/BIM ontwerpland een formaat als IFC de hemel wordt geprezen maar dat we anno 2022 nog steeds géén Open Cad formaat bestaat om GIS en CAD data fatsoenlijk uit te wisselen via de ‘officiele en open manier’. Ik vrees dat het nog lange tijd niet niet veel beter wordt dan (Autodesk??) DXF. Zal DWG ooit open standaard worden? Ook niet. Maar iets anders is er niet dus we het er maar mee…

En overigens is rond de 500 euro per jaar niet voor iedereen zomaar peanuts om wat open data aan kaartmateriaal binnen te halen. Daar kan ik veel koffie voor drinken.

1 like

Het was ook wel wat kort voor de kar, mijn reactie :slight_smile:

Gelukkig zijn er inderdaad mensen die het wel leuk vinden of voldoende interesse hebben (voor welke reden dan ook). Helaas zijn er maar weinig hobby programmeurs die zowel AutoCAD, de civiele techniek en GIS kennen.

En nu weer ontopic :slight_smile:

@halam: AutoCAD Map 3D is onderdeel van de AutoCAD Specialized Toolset, uiteraard is het onderdeel van een abonnement maar het is wel erg toegankelijk geworden voor het grote publiek doordat het nu bij een AutoCAD licentie beschikbaar is gekomen. Met Map 3D kun je gegeorefereerde afbeeldingen importeren die je met QGIS samenstelt (of via WMTS invoegen), en ook GIS data is uit te wisselen. Oké, beperkter dan QGIS, maar toch.

Er zijn naast plugins meer mogelijkheden om GIS in CAD te krijgen. En een standaard? Ik had gehoopt dat Map 3D ook GeoPackages zou gaan lezen en schrijven maar helaas. Alleen de ESRI Geodatabase is recentelijk toegevoegd.

Bedoel je hiermee deze open standaard ? https://www.geopackage.org/ Zelf heb ik geen verwachtingen dat Autodesk veel moeite zal doen voor verdere implementatie van open standaards. In eerder releases binnen het portfolio is LAS voor pointcloud formaat geschapt, en eerder FBX ondersteuning. Dus het gaat eerder een andere richting constateer ik. En zeker nu Autodesk en Ersi elkaar nu meer opzoeken. Ze proberen de kringen gesloten te krijgen…

Ja precies die standaard. Een standaard van het Open Geospatial Consortium (OGC) waar zowel Autodesk als Esri al jaren lid van zijn: Become a member - Open Geospatial Consortium

Daar worden trouwens ook andere standaarden gemaakt/beheerd als WM(T)S, WFS, GML, GeoTIFF, CityGML en SLD.

Implementatie is echt niet zo moeilijk voor zulke grote bedrijven, dus als ondersteuning ontbreekt is dat in mijn ogen een strategische keuze.

1 like

Je wilt niet weten hoeveel moeite het hier in deze organisatie kost om geld vrij te maken voor kleine software. Dat kost me meer tijd (dus geld) om het te verdedigen waarom we het zouden moeten hebben dan het pakket gaat kosten.

Welke pakketten zijn er, wat kosten ze, wat zijn de voor en na delen. enz…

En dan heb ik direct als vraag. Welk pakket heb ik nodig? Welke applicatie. Ben al blij dat dit nu werkt.

AH, en daar zit hier dus direct het probleem. “Het werkt zo toch?”

1 like

Respect dat je zo gedreven bent dat je oplossingen gaat zoeken! :+1:

Als je ze altijd maar blijft verwennen met oplossingen dan zullen ze dat als normaal ervaren en je geen andere mogelijkheden geven :wink: