Hoekpunten meten in Qgis

Ik wil graag de RD waarden hoekpunten van een pand of perceel kunnen meten in Qgis. Dat lukt me niet met ‘snap’ instellingen of ik gebruik het verkeerd, Is iemand er bekend mee. Kleine tip? BVD hans

Hoi Hans,

Er zijn een aantal methodes voor, maar de meest voor de hand liggende is:

  • Zorg dat de te meten laag geselecteerd is
  • Klik op Lijn meten
    image
  • Snap naar de hoekpunten die je wil meten, dan rijg je een dialoogboxje zoals dit:
    image
  • Als je de coördinaten ergens anders wil gebruiken, geef je een rechtermuisklik op het lijstje coördinaten, en klikt Kopiëren. Als je dan ergens anders plakt, krijg je het hele lijstje, dus zoiets als dit:

180686,474;452838,849;
180792,771;452821,479;107,707
180691,832;452761,028;117,657

Laatste getal is de lengte, geen NAP waarde.

HTH,
Stefan

3 likes

Let wel op dat ondanks dat de coördinaten in millimeters weergegeven worden, de nauwkeurigheid van BGT en BAG enkele decimeters is. Waar wil je de coördinaten voor gebruiken? Voor nauwkeurige referentiepunten kun je beter kernnetpunten van de NSGI gebruiken of zelf een punt maken met een gecertificeerd RTK-netwerk.

2 likes

Bedankt voor de reacties. Bruikbare praktische kennis. Waar ik voor wil gebruiken: om de geopositionering plaatsing van (3D) ontwerp modellen te relateren aan BGT en BAG. En dan zonder CAD imports van BGT en BAG maar direct met QGIS. In mijn beleving komt de vector data in CAD precies overeen met wat ik kan in QGIS. Dit zijn exact dezelfde bronnen met exacte dezelfde RD posities… Nieuwbouw relateren aan perceelgrenzen is een heel normale en gangbare methode. Ik vraag me af hoe en waarom hoe ik deze ‘onnauwkeurigheid van BGT/BGT’ rekening moeten houden. Ik heb daar nog niet eerder van gehoord. Graag een toelichting.

1 like

Voor inpassen in de kaart is je werkwijze prima. De onnauwkeurigheid van de BGT / BAG wordt pas een probleem als je verwacht dat afstanden of posities beter zijn dan de specificaties. Als je buiten met een meetband de afstand tussen twee gebouwen meet of de coördinaten van een hoekpunt van een gebouw met landmeetkundige gps bepaald, dan komt dit slechts binnen die specificaties overeen met afstanden en coördinaten in de kaart.

Voor ligging ten opzichte van perceelsgrenzen is dit extra belangrijk omdat sommige perceelsgrenzen in de kadastrale kaart onnauwkeuriger zijn dan de BGT (als je de ligging van een kadastrale grens nauwkeurig wil weten moet je een grensreconstructie laten doen).

1 like

Bedankt voor de toelichting. Veel is relatief.

Ook de relatieve precisie is niet perfect, al is die beter dan de absolute precisie. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet. :wink: