Hoogte data geven aan kadastrale kaart

Hallo,

Mijn doel is om de kadastrale kaart hoogte data mee te geven waardoor het geprojecteerd kan worden op een AHN maaiveld.
In de screenshot is een Revit model te zien waar een topo solid is gecreerd met behulp van AHN, hier wil ik uiteindelijk percelen op kunnen zien. Nu is de kadastrale kaart plat, maar die wil ik dus in 3D hebben.

Is dit iets dat mogelijk is?

Tuurlijk is dat mogelijk. Tenminste…
Heb je Aecgispro of Qgis tot je beschikking?

Kwestie van de AHN en kadastrale kaart inladen. Vervolgens de rastervalues uit de AHN aan je perceel vlakken koppelen.
Neem je dan de laagste, hoogste of gemiddelde waarde?
Bedenk wel dat de hoogte van gebouwen en boomkruinen dan invloed hebben op die waarden.
Dan kun je voor DTM of juist DSM kiezen (die twee haal ik altijd door elkaar), bij de een of de ander is bebouwing eruit gelaten maar dan zal je weer zien dat er percelen zijn zonder hoogtedata omdat ze volledig zijn bebouwd.

Succes ermee en laat maar weten waar je vast loopt.

Het kan ook een optie zijn om de 3d terreindelen direct te downloaden vanaf de PDOK - 3D downloads , dan heb je in ieder geval al de geometrie. Die koppelen aan de perceelgegevens is dan nog een stap maar doenbaar.

Hoi Thomas,

Dankjewel voor het antwoord!

Ik gebruik inderdaad QGIS hiervoor (dit is wel een nieuw programma voor mij). Ik begrijp de aanpak die je omschrijft maar het lukt me niet de juiste tools te vinden.

Als eerst heb ik met SAGA de ‘gaps’ gevuld in het AHN raster. Vervolgens heb ik ‘raster pixels to polygons’ gebruikt en vervolgens ‘join attributes by location (summary)’ om zo de max hoogtes aan het kadaster (vector) bestand toe te voegen, dit lijkt te lukken (zie screenshot). Vervolgens heb ik dit geexporteerd als dxf, maar dit heeft geen hoogtes in CAD programmas.

Omdat dit niet werkte heb ik de grass plugin gebruikt met ‘vector to 3D attribute’ (v.to.3d.attr) om zo een 3D kaart te maken. Dit exporteren naar dxf geeft erchter hetzelfde (2D) resultaat.

Doe ik ergens iets fout? of is er een betere manier?

Verder krijgen alle lijnen nu maar 1 waarde in de z richting en zullen het dus verticaal gezien vlakke lijnen worden lijkt me, dit is eigelijk ook niet wat ik wil.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Oplossing:

  1. Gebruik ‘densify by interval’ om meer vertexes toe te voegen aan de lijnen (kies bijvoorbeeld om de 0.5 meter).
  2. Gebruik ‘drape (set Z value from raster)’ om de z waardes van het raster bestand over te nemen op de vertexes in het vectorbestand.
  3. Gebruik ‘extract Z values’ om de z waardes zichtbaar te maken bij de attributen. (eventueel kun je hier een offset van bijvoorbeeld 0.1 kiezen zodat de vectorlijnen net boven het maaiveld liggen en er nooit onder vallen)

Dit kun je vervolgens exporteren naar dxf en importeren in bijvoorbeeld Revit. Helaas gaat veel van de data (in dit geval perceel informatie) op deze manier wel verloren.