Hoogte dataset in de vorm van WCS (WebCoverageService)/XML bestand voor andere EU landen

Beste,

Voor een afstudeerproject ben ik bezig met het uitlezen van DSM 0.5m2 LIDAR data via een url/XML bestand: “https://service.pdok.nl/rws/ahn3/wcs/v1_0?request=getcapabilities&service=wcs”. Via een Python script, met de functie ‘wcs.getCoverage’, lees ik hier de point cloud data uit die ik nodig heb.

Nu ben ik mij aan het diepen en kijken naar nieuwe datasets van andere (EU) landen. Het liefst van Duitsland of Spanje, maar mogelijk ook andere. Het is mij voor alsnog niet gelukt om een zelfde type bestand te krijgen in de vorm van XML waar data uit gelezen kan worden. Is dit bij een van jullie bekend? De volgende data sites van de betreffende landen heb ik wel;
Duitsland: Digitale Geodaten
Spanje: Centro de Descargas del CNIG (IGN)

Maar is dit XML GetCoverage bestand/functie uniek alleen voor NL/PDOK, of geldt dit voor meer landen ook? Ik hoor het graag, en mocht er een link/URL zijn hiervoor van een willekeurig land, hoor ik het graag!

Bedankt,

Groet, Sanne

GetCoverage is onderdeel van de WCS, de open OGC standaard voor webservices die rasters serveren.

Dit is een voor de hand liggende manier om dit soort data te ontsluiten. Wellicht kun je zoiets ook voor andere landen vinden.

Maar zolang we niet weten wat he met “zelfde type” bedoeld kunnen we je ook niet goed helpen. Indien je bijvoorbeeld op zoek bent naar hoogtegegevens voor heel europa ben je wellicht het beste geholpen met SRTM: Shuttle Radar Topography Mission - Wikipedia

groet, MArco

Beste Marco,

Bedankt voor de terugkoppeling. Gezien ik met de GetCoverage functie van WCS gemakkelijk data uit de LIDAR raster bestanden van AHN kan uitlezen, voor een bepaald coordinaat, was ik dus benieuwd of ik dit voor andere type input data kon doen (bv. 3D BAG Viewer die meer input data kopellen) of dus voor een ander land (die ook over een uitleesbaar XML type URL beschikken voor het uitlezen van raster data.

Ik hoor het graag!

Groet,
Sanne

Hallo Sanne,

Voor zo’n beetje alle PDOK datasets is het mogelijk om daar op basis van een locatie (coordinaat, bounding box, vlak, …) informatie uit op te halen. Dat gaat allemaal via standaarden zoals WMS, WFS en WCS, of (RESTful-) API’s.

Of andere landen vergelijkbare informatie publiceren, is de vraag, maar als ze dat doen (wat onder de Europese Inspire-regels wel verwacht word) dan zullen die landen daar dezelfde (OGC-) standaarden voor gebruiken (Web Coverage Service, of WCS, is een van die OGC standaarden). Hoe en vanaf welke servers ze dat doen, zal per land verschillen, maar voor zover ik weet hebben de meeste landen wel een PDOK-equivalent. Voor Duitsland kun je eens rondneuzen op www.geoportal.de bijvoorbeeld, dat is er eentje die ik zelf ken en gebruik. Voor Spanje zou ik het zo gauw niet weten, maar daar gaf je zelf al iets aan. De overige die ik zelf ken en wel eens gebruik, naast de al genoemde van Duitsland, zijn:

Frankrijk heeft ook een NGI, maar daar kan ik de bookmark zo gauw niet van vinden, maar daar is ook steeds meer open data te vinden.

Spanje zal ongetwijfeld ook iets hebben zoals de bovenstaande. Of daar ook WCS-services tussen zitten vergelijkbaar aan de PDOK AHN WCS, durf ik niet te zeggen, daar ben ik zelf nooit naar op zoek geweest. En of al deze portalen dezelfde thema’s aanbieden: een groot deel zal wel vergelijkbaar zijn, vanwege de Inspire-afspraken. Je kunt dus eens in bovenstaande portalen op zoek gaan naar eventuele WCS-services, en kijken wat je vind.

Hopelijk helpt dit je een beetje verder? Als je wat meer kunt uitleggen over wat je afstudeerproject inhoud, kunnen we je misschien beter helpen.

HTH,
Stefan

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.