Hoogte gebouwen bepalen

Hallo, Ik moet voor een project een aantal dingen uitzoeken. Ik ben een beginner in QGIS. Ik moet een QGIS bestand maken en ik wil nu in beeld brengen wat de hoogte van de gebouwen is en hoeveel verdiepingen en de functie van de gebouwen. Een stad in Limburg. Ik heb in BAG uiteraard gevonden de oppervlakte van de gebouwen. Ik heb ook al gevonden het Het Actueel Hoogtebestand Nederland erin te zetten en dan te koppelen aan de gebouwen. Ik krijg dan alleen een maaiveld hoogte meters dus dit is vanaf het NAP. Dit verschilt ook per wijk en ik zie dat een flatgebouw die naast een ander gebouw staat heeft maar 2 meter verschil is dit klopt dus niet. Er is in werkelijkheid tientallen meters verschil. Hoe krijg ik nu de juiste hoogte meters van de gebouwen? Wat voor manieren kan ik toepassen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Groetjes Luc

Hoi Luc,
Misschien heb je hier wat aan
http://3dbag.bk.tudelft.nl
De TU heeft de BAG panden al gekoppeld met de gegevens uit de AHN. Waarschijnlijk kom je met die data al een stuk verder. Je vindt er ook een beschrijving hoe ze te werk gegaan zijn mocht je er zelf mee aan de slag willen.
Groeten
Marielle AKA Geojuffie

1 like

Als je de AHN als basis neemt: Je kan eerst een maaiveldraster bouwen. Het verschil tussen dat maaiveldraster en de ruwe AHN levert de gebouwhoogte ten opzichte van het maaiveld op.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.