Hoogte-punten uit Top10NL: waarom (o.a) Zuidelijk Flevoland een 'witte vlek'

Ik gebruik voor een model een X bij X raster van de globale hoogte in NL.
Ik kan die op basis van AHN maken, maar kwam op t idee om de hoogtepunten uit top10NL te gebruiken en dan met wat gdal/rasterize/warp/fillnodata om te zetten naar een grid.

Maar (zie hieronder), ik vraag me af hoe het nou komt dat er voor sommige plekken in Nederland (meest opvallend: Zuidelijk Flevoland) van die grote witte vlekken zonder hoogtepunten zijn.

Of heb ik een fout gemaakt bij het inlezen?

Iemand een verklaring?

1 like

Daar keken we laatst ook naar, plaatsbepaling hoogtepunt getal, dit in verband met toppen, Zuidelijk Flevoland, ze staan daar niet zo vaak in, zie pdokviewer
Een enkeling zoals boven aangegeven.

Aansluitend:
De hoogtelijnen.
Waarom staan er ten opzichte van de hoogtelijnen, de hoogte niet aangegeven bij het hoogste in die omgeving? Hier is een afwijking.


De vraag is dan, hoe komen die hoogtepunten tot stand?

Interessant punt. Ik zie dit (heel weinig hoogtepunten Zuidwest Flevoland) op alle kaarten van BRT Top10NL data afgeleid, maar ook op Top25Raster. Is de data heeel oud misschien? Drooglegging was eind jaren zestig, als laatste, en lang nog heel drassig, betreden levensgevaarlijk, soms niet droog te krijgen (Oostvaardersplassen). Ok, niet helemaal laatste “Land op Zuiderzee gewonnen” , maar ook Markerwadden zijn “leeg”…

2008?
afbeelding

Dat kan, maar Top10NL is ook in die tijd ontstaan, dus misschien overgeheveld uit voorloper TopVector (?) o.i.d, maar hier is @rduivenvoorde nog niet mee geholpen.

Ik heb begrepen, dat ze het probleem erkennen en het gaan oppakken.

Hallo @rduivenvoorde, @Allroads en @Just_OSGeo,

De hoogtepunten in de BRT of TOP10NL zijn inderdaad lang geleden ingewonnen.
Zoals de bronactualiteit aangeeft zijn de hoogtepunten gebaseerd op het hoogtemodel uit 2004, destijds nog bijgehouden door de Topografische Dienst. Dat hoogtemodel zelf was weer gebaseerd op de hoogtekaart TOPhoogteMD uit de jaren ’70.
De hoogten in de zuidelijke Flevopolder waren altijd beperkt beschikbaar of zeer onnauwkeurig. Dit zal de reden zijn dat er op deze plek in TOP10NL geen hoogtepunten voorkomen.
Nauwkeurige hoogtedata is met het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) al jaren beschikbaar.

De afgelopen jaren is er geen update van de hoogtepunten uitgevoerd.
Het Kadaster werkt aan een methode voor het opnieuw bepalen van de hoogtepunten op basis van het AHN. We zullen nagaan of het mogelijk is om voor de zuidelijke Flevopolder deze punten in de huidige TOP10NL toe te voegen.

Met vriendelijk groet,
Daniël

4 likes